MyCareNet

ASGB-BERICHT

Stilaan begint e-health operationeel te worden en kunnen projecten worden uitgewerkt die gebruik maken van het e-healthplatform.

De gegevensuitwisseling op elektronische wijze tussen zorgverstrekkers en de verzekeringsinstellingen wordt georganiseerd in het project MyCareNet.

Een werkgroep met vertegenwoordigers van de artsen, de verzekeringsinstellingen en de administratie is de laatste maanden een aantal keer bijeengekomen om te overleggen over de wensen en verwachtingen van de verschillende partners en zich te buigen over mogelijke praktische toepassingen. De conclusies van deze werkgroep MyCareNet werden aan de Medicomut voorgelegd op 25/6/2012. Na bespreking ging de Medicomut akkoord met de principes die werden vastgelegd. Deze moeten nu verder praktisch worden uitgewerkt.

Er zijn (voorlopig) drie luiken:

1.     Het eASY- project:

dit regelt de administratie van Hoofdstuk IV-medicatie. Hierdoor gaat het mogelijk worden een aanvraag tot vergoeding elektronisch in te dienen, vaak direct een machtiging tot vergoeding te ontvangen en wat vooral voor de voorschrijvers (en apothekers !) praktisch is: een overzicht te kunnen raadplegen van de machtiging(en), die voor een patiënt op dat moment (nog) geldig zijn.

Het eASY-project kan eind 2012, begin 2013 operationeel worden.

2.     Het  e-FACT-project:

dit maakt het mogelijk de verzekerbaarheid van een patiënt te controleren en geeft alle inlichtingen i.v.m. facturatie. Na invoeren van een prestatie bij een bepaalde patiënt (consult of huisbezoek) krijgt men informatie over het aan te rekenen honorarium, het remgeld, waarbij rekening wordt gehouden met de status van die bepaalde patiënt (Omnio, chronisch ziek, palliatief, etc.). Op aandringen van het ASGB wordt dit nu direct ook uitgebreid met de mogelijkheid om elektronisch te kunnen factureren aan de mutualiteit van de patiënt,  in het kader van de derdebetalende regeling.

Het e-FACT-project kan werken vanaf 2014.

3.     Het beheer van het GMD.

Op aandringen van het ASGB is vooral dit onderdeel ook uitgebreid besproken. Wij hebben hierop aangedrongen omdat we zo snel mogelijk willen komen tot een belangrijke administratieve vereenvoudiging van het beheer van het GMD. Zoals u weet heeft het ASGB daar de laatste jaren al veel tijd en energie in gestoken en werden we steeds met een kluitje in het riet gestuurd doordat de medicomutpartners zich niet aan de afspraken hielden of op het laatste ogenblik hun staart introkken. Hoe dan ook staat ook weer in het laatste akkoord onder punt 4.1: "De administratieve vereenvoudiging van de verlenging van het GMD-beheer zal worden uitgewerkt in het kader van het project MyCarenet, met het oog op een geleidelijke invoering ervan in de loop van 2013. De daartoe ingestelde werkgroep zal in de loop van 2012 pistes voorstellen."

Wij denken dat we deze keer in onze opzet geslaagd zijn. De medicomut keurde immers    op 25/6/12 de volgende principes goed:

  • Openen GMD en veranderen van GMD-houdende huisarts gebeurt d.m.v. een elektronische notificatie (elektronische kennisgeving aan de VI).
  • Voor verlenging van een GMD geldt de eerste prestatie (consultatie of huisbezoek) in een jaar als signaal om te verlengen
  • Het wordt mogelijk de volgende informatie op te vragen:

- heeft een patiënt een GMD en wie is de GMD-houdende huisarts.

-een lijst met een overzicht van alle GMD's die door een bepaalde huisarts     worden beheerd

Het beheer van het GMD d.m.v. MyCareNet zal mogelijk zijn vanaf 1 januari 2014. Eind 2013 zal iedere arts moeten melden of hij zijn GMD's via MyCareNet wil beheren(en dat geldt dan voor ál zijn GMD's), of op de huidige manier wil blijven verder werken(handmatig openen/verlengen d.m.v. 102771 en administratieve verlenging met uitbetaling in de maand september van het jaar nadien).

In een apart ASGB-bericht wordt het beheer van het GMD via MyCareNet meer gedetailleerd besproken.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

2024.057

Nieuwe interpretatieregels RIZIV over immunisatieperiode

 

Op 17 april 2024 zijn drie interpretatieregels gepubliceerd over de zgn. immunisatieperiode.

De bedoeling is dat die steeds 5 dagen zou bedragen.

Daarom worden twee interpretatieregels geschrapt vanaf 1 mei 2024: 

  • * één i.v.m. het dermatologisch verband voor uitgebreide letsels
  • * één i.v.m. tandextracties en/of conserverende tandverzorging onder algemene anesthesie

 

Daarnaast wordt er een nieuwe interpretatieregel (nr. 7) toegevoegd voor art. 25 – toezichtshonorarium. 

2024.056

Huisbezoek WZC anders en beter vergoed vanaf 1 juni 2024

 

Op 11 juni 2024 werden drie KB’s gepubliceerd die in aangepaste nomenclatuur voorzien voor bezoeken door een huisarts in een WZC

Zij zijn de vrucht van heel wat werk in de NCAZ en de TGR en treden in voege op 1 juni 2024.

Er wordt een nieuw nomenclatuurnummer in het leven geroepen, specifiek voor een bezoek aan een WZC: 106610. 

Het ereloon ervoor zal € 45,81 bedragen (een verhoging met 25%).

2024.055

Update van art. 11 nomenclatuur (algemene speciale verstrekkingen)

 

Op 11 april 2024 is een KB gepubliceerd i.v.m de nomenclatuur van artikel 11 (algemene speciale verstrekkingen).

Het gaat in hoofdzaak om teksttoilet.

Hierna vindt u de integrale tekst van het nieuwe KB dat in voege treedt op 1 juni 2024. In de pdf als bijlage vindt u de voorbereidende nota van de TGR.