Archief
Kaderwet nog wat meer gekaderd: maximumpercentages inzake supplementen zijn eruit
Dankzij de actiedag van 7 juli en het overleg op het kabinet van 11 juli dat daarop volgde, werden al kleinere stappen gezet om de initiële tekst van de kaderwet van Frank Vandenbroucke bij te sturen. Zie https://asgb.be/node/29044. De gevatte tussenkomsten op dat overleg vanwege de Karteldelegatie onder leiding van voorzitter Thomas Gevaert waren daar niet vreemd aan.
Overleg met Vandenbroucke op 11 juli: kleine vorderingen maar nog veel werk
Op 11 juli hebben de artsensyndicaten gedurende 3,5 uur overleg gehad met de minister over het voorontwerp van kaderwet. Vooreerst heeft hij de intentie uitgesproken om te willen blijven overleggen over dit voorontwerp. De wens van een eerste lezing door de Ministerraad op 21 juli suggereert echter ook dat er tegen de klok gespeeld zal worden.
Er zijn alvast een aantal vorderingen geboekt in vergelijking met het eerste voorontwerp.
Actiedag op 7 juli: het gaat om veel meer dan alleen maar de supplementen !
“Ik vraag toch geen supplementen, dus waarom zou ik mij nu bedreigd voelen door die fameuze kaderwet? En waarom zou ik mee actie moeten voeren?”. Die vraag kregen we de laatste dagen geregeld.
Het antwoord is simpel: het voorontwerp van kaderwet gaat heus niet alleen over een dreigende beperking van de supplementen, het gaat om VEEL MEER dan dat.
Het is integendeel de minister zelf die er dat aspect blijft uitpikken (om de publieke opinie mee te krijgen?).
Opinie : actiedag op 7 juli speelt ook voor de geconventioneerde huisarts
Dr. Arnout Van De Kieboom wijst er in een opiniestuk op dat de kaderwet om veel meer dan alleen supplementen gaat en dat bijgevolg ook de huisartsen (die aan het conventietarief werken) er belang bij hebben dat het voorontwerp bijgestuurd wordt.
ASGB/Kartel versterkt team met beleids- en communicatiemedewerker
Wij zijn verheugd u te kunnen meedelen dat David Desmet De Lavie onze ploeg komt versterken.
David heeft tonnen ervaring in de medische communicatiewereld en zal ongetwijfeld van onschatbare waarde zijn om onze bestuursploeg te ondersteunen.
Welkom David!
Actiedag: nieuwe flyer voor patiënten
In het kader van de acties tegen het voorontwerp van Kaderwet is het niet alleen nodig dat u zelf goed weet waarover het gaat maar ook dat uw patiënten daarvan op de hoogte zijn.
Een flyer voor uw wachtkamer en/of website kan daarbij helpen.
Als bijlage vindt u een nieuwe versie die nog altijd goed weergeeft wat de bedoeling is van onze (stiptheids)acties. Maar die ook meer genuanceerd werd.
Overleg heeft kansen gecreëerd, actiedag moet voor driepunters zorgen
Donderdag jl. hebben we een 3-tal uur onderhandeld over de Kaderwet bij Minister Vandenbroucke, samen met de andere artsensyndicaten, de mutualiteiten, de tandartsen en delegaties van het Riziv en het kabinet.
Het was een stevig, goed, inhoudelijk gesprek.
Terugtrekken van flyer patiënten
In de hectiek van de voorbije weken hebben we in onze communicatie voor onze actiedag ook een flyer voor patiënten op onze site gezet.
Deze trekken we terug, omdat de boodschap te weinig genuanceerd was.
Zoals steeds proberen we correcte informatie te verstrekken tussen de ruis van alle snelle communicatie. Als we daar tegen zondigen, dan moeten we bijsturen. Bij deze dus.
De rest van onze communicatie blijft behouden, zie bijlagen.
Onze excuses en we houden jullie de komende dagen en weken uiteraard verder op de hoogte.
ASGB/Kartel roept op tot MASSALE ACTIE(DAG)
De onvrede bij u is groot, bij ons ook, dat hebben we gemerkt de voorbije dagen. We worden al jaren door deze minister afgeschilderd als sjacheraars en zakkenvullers en die framing kwetst veel artsen die zich al jaren met hart en ziel en dag en nacht inzetten voor patiëntenzorg.
Actiedag 7 juli 2025 : signaal is nodig !
Geachte collega,
Beste Leden,
Zoals jullie weten en gelezen hebben, zijn we bezorgd en zeer kritisch over de Kaderwet zoals deze voorligt, maar vooral bezorgd en ontevreden over de modus operandi.
Onze focus ligt altijd op de onderhandelingstafel, daar moet het gebeuren.
Maar overleggen terwijl je eigenlijk constant aan het achtervolgen bent, dat blijf je niet volhouden.
Te meer omdat we ondertussen van besparing naar besparing hollen, die wij moeten uitwerken en aan jullie moeten uitleggen.