Meldingsplicht bij de BTW-administratie voor kostendelende groeperingen

ASGB-BERICHT 2016.148

 

Geachte Collega

De overheid voert met een niet aflatende ijver nieuwe regelgeving in!

Dit keer gaat het over de BTW die in sommige gevallen zou verschuldigd zijn door kostendelende groeperingen (KDG) op kosten die doorgerekend worden aan of verdeeld worden tussen de leden.(zie circulaire in bijlage 1)

Een artsenassociatie (kostenassociatie, maatschap) waar bepaalde kosten gemeenschappelijk zijn en waar die kosten volgens bepaalde verdeelsleutels onder de associés verdeeld worden is in veel gevallen een kosten delende groepering.

MAAR er is echter voorzien dat indien de KVG aan een aantal voorwaarden voldoet, er geen BTW moet aangerekend worden op de interne kostenafrekeningen.

Welke zijn die voorwaarden? 

° Er moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. Nagenoeg alle associaties hebben een dergelijk contract. Een feitelijke vereniging volstaat. Het is niet nodig een overkoepelende rechtspersoon/vennootschap op te richten.

° De groepering heeft een eigen naam en adres en er wordt een beheerder of  verantwoordelijke, aangesteld om de communicatie met de overheid te verzorgen. Ook hier beantwoorden de meeste associaties aan.

° De associatie moet een eigen bankrekening hebben en een eigen boekhouding voeren, afzonderlijk van de boekhouding van de leden. Er worden geen speciale eisen gesteld waaraan de boekhouding moet beantwoorden. De boekhouding moet wel elk jaar aan de leden bezorgd worden.

° De bijdrage of vergoeding die de leden van de associatie betalen, mag enkel de betaling dekken van het deel van een lid of associé in de gemeenschappelijke kosten.

° Meldingsplicht. Dit is nieuw. In principe moeten alle KDG vóór 31 januari 2017 een aangetekend schrijven zenden aan het plaatselijk BTW-kantoor. (zie lijst BTW-kantoren in bijlage 2)

Wat moet er dus concreet gebeuren?

Uiterlijk tegen 31 januari 2017 moet volgende info AANGETEKEND bezorgd worden aan het bevoegde BTW-kantoor.

° Benaming van de zelfstandige groepering en ondernemingsnummer (indien dit al bestaat)

° Adres

°  Samenwerkingscontract van de groepering

°  Datum van aanvang van de activiteiten

° Aard van de activiteiten

° Ledenlijst:

- voor leden-natuurlijke personen: naam, adres, rijksregisternummer, aard activiteit;

- voor leden-vennootschappen: naam, ondernemingsnummer, maatschappelijke zetel.

Latere wijzigingen (leden die uit de groepering treden of nieuwe toetredende leden) moeten eveneens gemeld worden

° Beheerder : dit is het lid dat als contactpersoon, aanspreekpunt zal optreden bij de BTW.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

2024.060

Erkenningscriteria vastgelegd voor verpleegkundig specialist

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de erkenningscriteria voor het beroep van verpleegkundig specialist bepaalt.

Deze criteria treden wel pas in werking op 1 januari 2025.

Hierna vindt u de integrale tekst van het KB.

 

14 APRIL 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de criteria om de titel van verpleegkundig specialist te dragen

2024.059

Aanpassing lijsten verpleegkundige verstrekkingen en toe te vertrouwen handelingen

 

Op 25 april 2024 is een KB gepubliceerd dat de bevoegdheden van de verpleegkundige voor algemene zorg ‘versterkt’.

Daartoe worden de lijst van de zgn. technische verpleegkundige verstrekkingen en die van de door een arts of tandarts toe te vertrouwen handelingen aangepast.

Hierna vindt u in het KB zelf de betrokken aanpassingen. 

 

2024.058

Lijst van taken voor basisverpleegkundige al aangepast

 

Op 30 oktober 2023 werd er een KB gepubliceerd dat de taken vastlegt die een zgn. basisverpleegkundige mag uitvoeren.

Zie ook https://asgb.be/node/28707. 

Vandaag, 25 april 2024, is er echter al een wijzigend KB gepubliceerd dat deze lijst aanpast.

Hierna vindt u de integrale tekst van dit wijzigend KB.

Pro memorie. De basisverpleegkundige is een nieuw niveau dat sinds vorig jaar in het leven geroepen werd.

We sommen hierbij de verschillende niveaus nog eens op.