Vlaamse werkgroep Bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal

ASGB-BERICHT 2013.019

Geachte Collega,

In het BS van 8/1/2013 verscheen een MB i.v.m. de oprichting van en de benoemingen in de Vlaamse werkgroep Bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal.

met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

[divider line_color="#ddd"]


Publicatie: 2012-01-08

VLAAMSE OVERHEID

Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

16 NOVEMBER 2012. - Ministerieel besluit tot oprichting van de Vlaamse werkgroep Bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal

De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
Gelet op het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, gewijzigd bij het decreet van 20 maart 2009, artikel 20 en artikel 31;
Gelet op het decreet van 8 juni 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof van 8 juni 2011, artikelen 53 tot en met 57;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2001 houdende regeling van de begrotingscontrole en -opmaak, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 23 juni 2006 en 5 september 2008;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en 4 december 2009, 6 juli 2010, 7 juli 2010, 24 september 2010, 19 november 2010, 13 mei 2011 en 10 juni 2011;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008 betreffende Vlaamse werkgroepen binnen het preventieve gezondheidsbeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 betreffende bevolkingsonderzoek in het kader van ziektepreventie, artikel 5, § 1, 3° en § 3;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 september 2012,
Besluit :
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder :
1° agentschap : het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid;
2° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid;
3° besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008 : besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008 betreffende Vlaamse werkgroepen binnen het preventieve gezondheidsbeleid.
Art. 2. De Vlaamse werkgroep Bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen, verder Vlaamse werkgroep te noemen, wordt opgericht.
Het betreft een ondersteunende Vlaamse werkgroep als vermeld in artikel 3, § 2, b, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008, die tot doel heeft de uitvoering van het Vlaams bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal, verder bevolkingsonderzoek te noemen, inhoudelijk en organisatorisch te ondersteunen, op te volgen en te coördineren.
Art. 3. De Vlaamse werkgroep wordt opgericht voor onbepaalde duur.
Art. 4. § 1. De Vlaamse werkgroep wordt opgericht voor de volgende opdrachten :
1° opvolgen van en adviseren over evoluties op wetenschappelijk en maatschappelijk vlak inzake de opsporing van aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal, onder andere aan de hand van wetenschappelijke literatuur, Europese consensussen en persteksten, vooral wanneer die een impact kunnen hebben op het Vlaamse bevolkingsonderzoek naar aangeboren aandoeningen;
2° opvolgen en bewaken van de werkzaamheden van de eventuele subwerkgroepen;
3° opvolgen van en adviseren over de kwaliteitsbewaking en de evaluatie van het bevolkingsonderzoek en in elk geval het formuleren van evaluatiecriteria, indicatoren, voorstellen van verbetering en bijsturing en procedures dienaangaande;
4° opvolgen van en adviseren over methodieken en initiatieven met betrekking tot de sensibilisatie naar verschillende doelgroepen in het kader van het bevolkingsonderzoek;
5° samen met het agentschap en de organisaties met terreinwerking formuleren, opvolgen, evalueren en zo nodig herformuleren van afspraken in een draaiboek over de organisatie van het bevolkingsonderzoek;
6° evalueren van en adviseren over de lijst op te sporen aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal en voorbereiden van een gemotiveerd dossier voor de Vlaamse werkgroep bevolkingsonderzoek;
7° op vraag of op eigen initiatief, advies uitbrengen aan de minister, het agentschap en de Vlaamse werkgroep bevolkingsonderzoek over de opsporing van aangeboren aandoeningen bij pasgeborenen via een bloedstaal in het algemeen en de hierboven genoemde punten in het bijzonder.
§ 2. De Vlaamse werkgroep rapporteert aan de minister en het agentschap over de realisatie van de opdrachten, aan de hand van verslagen en adviezen van de Vlaamse werkgroep.
§ 3. De Vlaamse werkgroep maakt een huishoudelijk reglement op.
Het huishoudelijk reglement en de wijzigingen ervan, worden ter goedkeuring voorgelegd aan het agentschap.
§ 4. Het agentschap neemt de secretariaatstaken waar, namelijk de administratieve, logistieke en, in functie van haar deskundigheid, inhoudelijke ondersteuning van de Vlaamse werkgroep.
Als er subwerkgroepen worden opgericht, is het agentschap niet verantwoordelijk voor de administratieve, logistieke en inhoudelijke ondersteuning, tenzij dat bij de goedkeuring van het oprichten van een subwerkgroep, vermeld in artikel 5, § 1, vierde lid, anders wordt vermeld.
Art. 5. § 1. De heer Pieter Vandenbulcke wordt, namens het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, benoemd als voorzitter van de Vlaamse werkgroep.
De voorzitter kan zich laten vervangen door zelf een vervanger aan te duiden. Duidt hij geen vervanger aan, dan zit het oudste aanwezige lid de vergadering van de Vlaamse werkgroep voor. Indien de voorzitter zich gedurende meer dan zes opeenvolgende maanden laat vervangen, duidt de minister een andere voorzitter aan.
De voorzitter kan een of meerdere subwerkgroepen oprichten na goedkeuring door het agentschap. Daartoe deelt hij zijn voornemen tot het oprichten van een subwerkgroep mee aan het agentschap, met inbegrip van de deelaspecten van de opdracht van de Vlaamse werkgroep die door de subwerkgroep zullen worden uitgevoerd, het tijdschema om die deelaspecten uit te voeren, de samenstelling en het maximale aantal leden.
De voorzitter van de werkgroep verklaart de aanwezigheidslijst voor waar en echt.
§ 2. De volgende personen worden benoemd tot lid van de Vlaamse werkgroep :
1° de heer Alliet, Philippe;
2° de heer Borry, Pascal;
3° Mevr. Debaere, Lut;
4° Mevr. De Meirleir, Linda;
5° Mevr. De Ronne, Nadine;
6° de heer De Schepper, Jean;
7° de heer Eyskens, François;
8° Mevr. Laeremans, Hilde;
9° Mevr. Loccufier, Anne;
10° de heer Philips, Eddy;
11° Mevr. Van Holsbeeck, Ann;
12° de heer Vermeersch, Pieter.
§ 3. De leden, vermeld in paragraaf 2, kunnen, als ze niet op een vergadering aanwezig kunnen zijn, een plaatsvervanger aanduiden.
§ 4. De identificatie- en contactgegevens van de personen, vermeld in dit artikel, worden bijgehouden door het agentschap.
Art. 6. De belangenverklaring, vermeld in artikel 7, § 2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008, bevat volgende gegevens :
1° de doelstelling van een belangenverklaring;
2° de omschrijving van wat een belangenconflict kan zijn;
3° de mogelijke maatregelen bij een belangenconflict;
4° de verklaring.
Art. 7. Met toepassing van artikel 10, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008, ontvangen de volgende personen en hun eventuele plaatsvervangers, vermeld in artikel 5, tenzij die plaatsvervangers niet vallen onder het toepassingsgebied van artikel 10, § 1, van het genoemde besluit, geen vergoeding omdat zij verbonden zijn aan een overheid of aan een organisatie die door de Vlaamse overheid gefinancierd wordt en deelname aan de Vlaamse werkgroep behoort tot het takenpakket van hun organisatie :
1° Mevr. De Meirleir, Linda;
2° Mevr. De Ronne, Nadine;
3° de heer Eyskens, François;
4° Mevr. Laeremans, Hilde;
5° de heer Philips, Eddy;
6° de heer Vandenbulcke, Pieter.
Art. 8. De indexering, vermeld in artikel 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008, gebeurt elk werkingsjaar vanaf 1 januari, volgens de volgende formule :
vergoeding jaar X = vergoeding BVR x gezondheidsindex december jaar X-1/gezondheidsindex december 2008
waarbij :
"vergoeding BVR" = de vergoeding, vermeld in artikel 8, § 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 november 2008;
"jaar X" = het werkingsjaar waarop de vergoeding betrekking heeft;
"vergoeding jaar X" wordt afgerond tot twee cijfers na de komma;
"gezondheidsindex december 2008" = 111,24 (2004 = 100).
Brussel, 16 november 2012.
De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
J. VANDEURZEN

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: