Heropstarten zorgtrajectcontract
Geachte Collega,
De laatste maanden ontvingen we nogal wat klachten over het schorsen van zorgtrajectcontracten door de VI.
Vaak omdat de vereiste consultatie bij de specialist niet binnen de 12 maanden gebeurd was, en tot ergernis van velen soms met net enkele dagen overschrijding van de termijn.
Dit probleem werd aangekaart in de NCGZ en zou nu moeten opgelost zijn: de geschorste trajecten kunnen vanaf nu heropgestart worden via dezelfde procedure als bij de aanvang.
met collegiale groeten, het ASGB-bestuur
Heropstarten van een zorgtraject: nieuwe regeling voor de zorgtrajecten die werden stopgezet
Het is mogelijk dat een patiënt met zorgtraject niet voldoet aan de voorwaarden voor de jaarlijkse verlenging (twee contacten met de huisarts, één contact met de specialist, GMD bij de huisarts die het contract ondertekende).
In dat geval brengt het ziekenfonds de patiënt, de huisarts en de specialist schriftelijk op de hoogte van de stopzetting van het zorgtraject.
Deze patiënt kan een nieuw zorgtrajectcontract sluiten. Tijdens een raadpleging bij de huisarts en bij de specialist ondertekenen de 3 partijen een nieuw contract.
De huisarts stuurt een kopie van het “door de 3 partijen getekende contract” via de post naar de adviserend geneesheer van het ziekenfonds van de patiënt. Het originele contract wordt bewaard in het GMD.
Het nieuw zorgtraject begint te lopen bij ontvangst van de kopie door het ziekenfonds.
In de toekomst zal de huisarts het contract elektronisch naar het ziekenfonds kunnen versturen.