derdebetalersregeling voor huisartsen

ASGB-BERICHT 2015.050

Beste Collega,

Op de website van het RIZIV staat een serie Frequently Asked Questions om meer uitleg te geven over de verplichte sociaal derde betalersregeling, die vanaf 1 oktober 2015 in voege is gegaan.
Er stonden tot 6/10/15 een aantal onjuistheden tussen, maar die zijn nu op aandringen van het ASGB veranderd of verwijderd.

zie: http://www.riziv.fgov.be/nl/professionals/individuelezorgverleners/artsen/beroep/Paginas/verplichte-derdebetalersregeling.aspx#.Vgu6De1ufic.email

Belangrijke punten om in het oog te houden:

  • geen enkele arts is verplicht om de afrekening elektronisch te doen (maar dit maakt alles natuurlijk wel veel eenvoudiger)
  • je mag door elkaar elektronisch en op papier factureren
  • je hoeft de elektronische identiteitskaart van de patiënt niet iedere keer in te lezen. Nu is het zelfs nog helemaal niet verplicht. In de toekomst zal het voor patiënten, waarvan je het GMD beheert, alleen bij opening of verlenging van het GMD verplicht zijn (alleen bij opening, als je het GMD elektronisch via Mycarenet beheert).
  • Om elektronisch te kunnen factureren, moet je natuurlijk wel één maal de gegevens van de identiteitskaart inlezen en opslaan in je software.
  • Het betalingsbewijs, dat je moet afleveren aan de patiënt als je elektronisch factureert, heeft op zich niets te maken met de verplichte sociale derdebetalersregeling, maar is het gevolg van de wet op de transparantie, die op 1 juli 2015 in voege getreden is. Als gevolg van die wet heeft de patiënt altijd recht op een betalingsbewijs (ook voor 1 en 0 euro!). Als je elektronisch factureert aan Mycarenet is er geen sprake meer van een papieren Getuigschrift voor Verstrekte Hulp. Daarom moet je een ander betalingsbewijs aan de patiënt overhandigen. Dat wordt door uw huisartsensoftware geproduceerd.
  • Bij facturatie op papier blijft alles hetzelfde zoals vroeger en stuurt u uw Getuigschrift voor Verstrekte Hulp zelf naar de mutualiteit of via een tarificatie-bureau.

Als u na het doornemen van deze instructies nog vragen heeft, kunt u altijd terecht op het secretariaat van het ASGB: info@asgb.be.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: