Toelage Domus Medica

ASGB-BERICHT 2016.025

Geachte collega,

In het BS van 9/2/2016 verscheen een KB i.v.m. een toelage aan Domus Medica.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur.


Publicatie: 2016-02-09

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
 
18 DECEMBER 2015. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan Domus Medica teneinde de ontwikkeling en het gebruik van Evidence-Based Medicine in de beroepsuitoefening van de huisarts en in de multidisciplinaire samenwerking te bevorderen gedurende de periode van 1 september 2015 tot en met 31 augustus 2016
 

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 19 december 2014 houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2015;
Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 26 november 2015;
Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en toelagen, artikel 1, vervangen bij de wet van 7 juni 1994;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities.
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit verstaat men onder :
1° FOD : de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
2° Dienst van de Gezondheidszorgberoepen : de Dienst Gezondheidszorgberoepen en Beroepsuitoefening van het Directoraat-generaal Gezondheidszorg van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel;
3° Domus Medica : Domus Medica vzw, Lange Leemstraat 187, 2018 Antwerpen met ondernemingsnummer 0410.872.303 (rek. : 733-0100945-95);
4° Begeleidingscomité : het Begeleidingscomité van het Directoraat-generaal Gezondheidszorg van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen.
Art. 2. § 1. Een toelage van 171.500 euro wordt toegekend aan Domus Medica teneinde voor de periode van 1 september 2015 tot en met 31 augustus 2016 de ontwikkeling en het gebruik van Evidence-Based Medicine in de beroepsuitoefening van de huisarts en in de multidisciplinaire samenwerking te bevorderen door :
1° het bevorderen van het gebruik van de Evidence-Based Richtlijnen in de beroepsuitoefening van de huisartsen,
2° het finaliseren en laten valideren van de uit te werken Richtlijnen opgestart in 2014,
3° het coördineren van het multidisciplinair team samengesteld uit artsen-kinesitherapeut-ergotherapeut die de 300 geselecteerde `evidence summaries' voor de arts omzet naar een specifieke informatiebron en "scripts" voor het gebruik in de ergotherapie en de kinesitherapie.
§ 2. Deze toelage is aan te rekenen ten laste van basisallocatie 25.52.11.3300.02, van de begroting van de FOD, begrotingsjaar 2015.
Art. 3. Voor de gestelde periode worden de activiteiten bepaald in artikel 2 verder geconcretiseerd via het globale werkplan bedoeld in artikel 7.
HOOFDSTUK III. - De coördinator.
Art. 4. Er wordt een coördinator aangeduid binnen Domus Medica en voorgesteld aan het Begeleidingscomité.
Art. 5. De coördinator vormt het unieke aanspreekpunt voor de FOD, Dienst Gezondheidszorgberoepen en Beroepsuitoefening.
Art. 6. De coördinator is verantwoordelijk voor de kwaliteitsvolle uitvoering van het goedgekeurde globaal werkplan, het activiteiten- en financieel rapport, de verantwoording en het tijdig indienen ervan.
HOOFDSTUK IV. - De uitvoeringsmodaliteiten.
Art. 7. In het kader van de uitvoering van de activiteiten bedoeld in artikel 2 zal Domus Medica de volgende documenten bezorgen aan de FOD bij voorkeur via elektronische weg :
1° een globaal werkplan binnen de maand na goedkeuring omvattende :
a) de grote lijnen en voorgestelde activiteiten, de doelstellingen;
b) de verwachte resultaten (SMART goals);
c) het voorgestelde budget per geplande activiteit;
d) een tijdslijn van de geplande activiteiten met locatie.
2° uiterlijk 2 maand na de einddatum het eindverslag voor de gesubsidieerde periode met minimum volgende inhoud :
a) de geformuleerde SMART doelstellingen;
b) de realisaties van het project, het aantal deelnemers per activiteit, de geografische spreiding en datum van de activiteiten, de niet uitgevoerde maar geplande activiteiten;
c) een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, vergaderingen... met naam van afgevaardigde en de onkosten;
d) een beschrijving van de manier waarop EBM zich intern en eventueel extern van de organisatie bekend maakt;
e) een gedetailleerde beschrijving van het personeel betrokken met de uitvoering, met minstens volgende punten :
- opleiding;
- soort overeenkomst;
- anciënniteit;
- percentage tewerkstelling;
f) een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het kader van deze subsidie;
g) beleidsaanbevelingen;
h) een samenvatting van bovenstaande punten.
3° het financieel verslag uitgesplitst per programma in personeel, uitrusting en werking;
4° de jaarrekening 2014 en 2015 van Domus Medica.
HOOFDSTUK V. - De voorwaarden voor de uitbetaling van de toelage.
Art. 8. § 1. Een voorschot van 75% kan op de toegekende toelage bedoeld in artikel 2 worden gestort zodra het werkplan door het Begeleidingscomité is goedgekeurd en nadat er een schuldvordering is ingediend.
§ 2. Het resterende saldo van de toegekende toelage zal pas uitbetaald worden als aan volgende voorwaarden is voldaan :
1° het Begeleidingscomité heeft het eindrapport goedgekeurd.
2° de dossierbeheerder van de FOD kreeg validatie van het financieel verslag en de bewijsstukken van de subsidie gecontroleerd in functie van het eindverslag.
§ 3. Indien de bewezen uitgaven lager liggen dan het uitbetaalde voorschot, wordt het verschil hetzij teruggestort hetzij in mindering gebracht van het resterende saldo.
§ 4. Het niet-verwezenlijken van de activiteiten bedoeld in het globaal werkplan wordt verantwoord door de betrokken vereniging, die de aan die posten toegewezen bedragen terugbetaalt.
Elke verandering van activiteit, van datum of locatie wordt met minstens 10 dagen op voorhand per e-mail aan de FOD meegedeeld of voorgesteld.
In geval van terugbetaling zal dit gebeuren op het IBAN bankrekeningnummer BE 42-679-2005917-54.
§ 5. Alle schuldvorderingen en het rechtvaardigingsdossier dienen gestuurd te worden naar het centrale facturatieadres, zijnde :
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Stafdienst Budget en Beheerscontrole
Eurostation blok 2
Victor Hortaplein 40, bus 10
1060 Brussel
Het resterende saldo van de toegekende toelage zal pas uitbetaald worden nadat het Begeleidingscomité het eindrapport heeft goedgekeurd en de financiële bewijsstukken in functie van de activiteiten werd geverifieerd en gevalideerd met het financieel rapport.
HOOFDSTUK VI. - Het Begeleidingscomité.
Art. 9. § 1. Er wordt een Begeleidingscomité opgericht bij de FOD.
§ 2. Het Begeleidingscomité bepaalt de opdrachten en evalueert de kwaliteit van de werkzaamheden en het resultaat van Domus Medica in het kader van deze subsidie zoals bedoeld in artikel 2.
§ 3. Dit Comité bestaat uit de volgende leden :
1° een vertegenwoordiger van de minister bevoegd voor Volksgezondheid;
2° een vertegenwoordiger van de FOD afgevaardigd door de Dienst Gezondheidszorgberoepen en Beroepsuitoefening;
3° de coördinator van Domus Medica;
4° een vertegenwoordiger van het RIZIV;
5° eventueel op uitnodiging van het Comité, experten die geen lid zijn van het Comité.
HOOFDSTUK VII. - De financiële balans.
Art. 10. § 1. De algemene regels voor de boekhouding van een VZW worden toegepast. Alle inkomsten en uitgaven worden verrechtvaardigd met financiële bewijsstukken conform aan artikel 8.
§ 2. In het kader van de huidige toelage, komen enkel in aanmerking de personeelskosten en de werkingskosten zoals vergoedingen, lonen en wedden, sociale lasten, kleine bureaukosten en kosten van dienstverlening, die een rechtstreeks verband hebben met de opdrachten.
§ 3. De overheadkosten mogen 15 % van de toegekende toelage niet overschrijden. Overheadkosten worden gedefinieerd als kosten die niet direct aan de uitvoering van een bepaalde activiteit zijn toe te rekenen zoals de kosten van het algemeen management, de huur, ...
§ 4. Enkel bewijsstukken die een direct verband met de activiteiten aanwijzen, worden aanvaard.
Art. 11. Voor elke dienstverlener die in het kader van deze subsidie prestaties verricht wordt bij het financieel verslag een ondertekend prestatieblad toegevoegd.
Voor de tewerkgestelde personeelsleden wordt een loonfiche voorgelegd met vermelding van het percentage van tewerkstelling voor onderhavige subsidie binnen Domus Medica.
HOOFDSTUK VIII. - Het intellectuele eigendom.
Art. 12. In het kader van deze toelage worden alle voorgelegde documenten en resultaten aan de Dienst Gezondheidszorgberoepen en Beroepsuitoefening in elektronische versie bezorgd.
Art. 13. § 1. Domus Medica ziet erop toe dat elk document dat wordt opgesteld of elke activiteit die wordt georganiseerd vanuit de gesubsidieerde opdracht duidelijk zichtbare aanwijzingen bevat die aantonen dat de FOD partner is.
§ 2. De FOD krijgt een kopie van de officiële producten
§ 3. Domus Medica kan gebruik maken van de documenten en de resultaten die ze in het kader van deze toelage hebben voorgelegd voor zover dit gebruik geen winstoogmerk of extra onkosten vanuit de subsidie met zich meebrengt. Ze vraagt hiervoor de schriftelijke toestemming van de FOD.
HOOFDSTUK IX. - Eindbepalingen.
Art. 14. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2015.
Art. 15. De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 18 december 2015.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid,
Mevr. M. DE BLOCK

 

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: