Medische getuigschriften: wat verandert er gedurende de COVID-19-periode
Er zijn twee nieuwe getuigschriften: van arbeidsongeschiktheid en een "quarantainegetuigschrift".
Deze zijn bedoeld voor de werkgever. Dus niet te verwarren met de "vertrouwelijk", bestemd voor de mutualiteit!
Medische getuigschriften bestemd voor werkgevers en zelfstandigen
Naar aanleiding van de beslissingen die de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 4 mei 2020 heeft genomen, zijn er ten behoeve van de artsen twee nieuwe getuigschriften, die de patiënt aan zijn werkgever bezorgt.
Een medisch getuigschrift heeft betrekking op ziekte, zwangerschap of ongevallen in de particuliere sfeer.
Dat uniek model geldt voor
- Alle patiënten die voor werkgevers uit de particuliere sector werken,
- zelfstandigen.
Opgelet: Voor de patiënten die voor werkgevers uit de openbare sector werken, blijven de elektronische getuigschriften in gebruik (het uittreksel uit de software of gecommuniceerd door de patiënt).
Het “quarantainegetuigschrift” voor de werkgevers van de patiënt/zelfstandige patiënt
Een zogenaamd "quarantainegetuigschrift" wordt afgeleverd aan werknemers die arbeidsgeschikt zijn, maar die zich niet naar hun werkplek kunnen begeven, meer bepaald:
- als hij in nauw contact is geweest met een geïnfecteerde persoon
- of als hij zelf besmet is terwijl hij geen symptomen vertoont.
- als zijn medische situatie een risico is (bijvoorbeeld als zijn immuun afweersysteem verzwakt is)
Een patiënt die een quarantainegetuigschrift ontvangt, mag in het algemeen de woning niet verlaten.
Toch zal de arts elke individuele situatie beoordelen en zijn patiënt informeren over de essentiële afwijkingen die toegestaan blijven, zoals essentiële medische afspraken die niet kunnen worden uitgesteld tot na de quarantaineperiode en, als de patiënt geen ander alternatief heeft, voor de bevoorrading van geneesmiddelen en voedsel
Dit getuigschrift is te gebruiken voor alle patiënten ongeacht hun werkgever of sociaal statuut.
Rekening houdende met de aard van de raadpleging (fysiek of telefonisch contact), moeten de getuigschriften ofwel eigenhandig aan de patiënten worden overhandigd, ofwel hen per post of elektronisch worden toegestuurd.
de getuigschriften moeten niet door de arts worden ondertekend indien ze elektronisch worden meegedeeld, maar moeten een identificatie van de arts bevatten (naam, voornaam, RIZIV-nummer).
Alle informatie op de website van het RIZIV via deze link.