Praktijkpremie 2020 huisartsen: KB verschenen, aanvraag mogelijk
Het RIZIV had al gemeld dat huisartsen hun geïntegreerde praktijkpremie voor 2020 konden aanvragen sinds 19 juli 2021. Op 9 augustus 2021 jl. is nu ook het KB in het Staatsblad gepubliceerd dat de bedragen en criteria voor deze premie van 2020 bevestigt.
Wie enkel aan de basisvoorwaarden beantwoordt (erkend huisarts, deelnemen aan de wachtdienst, minstens € 25.000 aanrekenen aan de ziekteverzekering), krijgt het basisbedrag van € 1.000. Deze basispremie hoeft niet elektronisch aangevraagd worden, het kan ook schriftelijk. U vindt het desbetreffende aanvraagdocument in de file als bijlage bij dit bericht
Bij wie niet alleen aan de basisvoorwaarden voldoet, maar ook nog gebruik maakt van voldoende e-healthdiensten kan het bedrag waarop hij/zij recht heeft stijgen tot € 3.500, € 4.500 of € 6.000. In deze hypothese moet u de premie aanvragen via http://www.myriziv.be.
In elk geval moet de aanvraag van de premie voor 2020 gebeuren uiterlijk op 31 oktober 2021.
Hieronder vindt u de integrale tekst van het op 9 augustus 2021 verschenen KB.
Publicatie : 2021-08-09
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
8 JUNI 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 juni 2017 tot bepaling van de voorwaarden en de modaliteiten overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers
FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 36sexies, ingevoegd bij de wet van 22 augustus 2002 en gewijzigd bij de wet van 22 december 2003;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 juni 2017 tot bepaling van de voorwaarden en de modaliteiten overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers en gewijzigd bij koninklijk besluit van 24 november 2019;
Gelet op het voorstel van de Nationale Commissie artsen-ziekenfondsen, gedaan op 6 juli 2020;
Gelet op het advies van de Commissie voor begrotingscontrole, gegeven op 16 oktober 2020;
Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging, gegeven op 19 oktober 2020;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 februari 2021;
Gelet op de weigering van akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting van 16 maart 2021;
Gelet op het besluit van de Ministerraad van 2 april 2020 om voorbij te gaan aan de weigering van akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting;
Gelet op advies 69.256/2 van de Raad van State, gegeven op 7 mei 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 5 van het koninklijk besluit van 30 juni 2017 tot bepaling van de voorwaarden en de modaliteiten overeenkomstig dewelke de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen een financiële tegemoetkoming verleent aan de huisartsen voor gebruik van telematica en het elektronisch beheer van de medische dossiers, gewijzigd bij koninklijk besluit van 24 november 2019, wordt een paragraaf 2/4 ingevoegd, luidende:
" § 2/4 Voor het premiejaar 2020 geldt het bepaalde in § 2/2, waarbij 2018 steeds als 2020 dient te worden gelezen."
Art. 2. In hetzelfde besluit wordt een artikel 8/1 ingevoegd, luidende:
"Art. 8/1. Het bedrag van de tegemoetkoming voor 2020 is identiek aan de bedragen vastgelegd voor 2019."
Art. 3. In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de woorden "2018 en 2019" vervangen door de woorden "2018, 2019 en 2020".
Art. 4. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2020.
Art. 5. De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 8 juni 2021.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
F. VANDENBROUCKE