Dematerialisatie van geneesmiddelenvoorschrift vanaf 15 sept 2021
Op 6 augustus 2021 is een RIZIV-verordening in het Staatsblad verschenen die het papierloos voorschrijven invoert vanaf 15 september 2021. Kort samengevat komt het hierop neer:
- Sinds 1 januari 2020 moest u in principe al, behoudens bepaalde uitzonderingen (zie hierna), op elektronische wijze geneesmiddelen voorschrijven, maar ging dat nog altijd gepaard met het uitprinten en afleveren van een papieren bewijs
- Vanaf 15 september a.s. zal het niet meer nodig zijn om dat papieren bewijs uit te printen, ten minste als de patiënt daarmee akkoord gaat; in dat geval kan alles dus ‘full-elektronisch’ en ‘gedematerialiseerd’ verlopen.
Voor alle duidelijkheid voegen we eraan toe dat de uitzonderingen op het verbod om op papieren wijze voor te schrijven, blijven bestaan na 15 september 2021. Denk aan voorschrijven buiten uw kabinet of in geval van overmacht door technische problemen en aan de uitzondering voor de artsen die al meer dan 64 jaren waren op 1 januari 2020.
Hieronder vindt u de integrale tekst van de op 6 augustus 2021 gepubliceerde verordening.
Publicatie : 2021-08-06
RIJKSINSTITUUT VOOR ZIEKTE- EN INVALIDITEITSVERZEKERING
28 JUNI 2021. - Verordening tot wijziging van de verordening van 19 december 2016 betreffende het elektronisch voorschrift
Het Verzekeringscomité geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering,
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, artikelen 9bis en 22, 11° ;
Na erover te hebben beraadslaagd in zijn vergadering van 28 juni 2021,
Besluit :
Artikel 1. In artikel 2 van de verordening van 19 december 2016 betreffende het elektronisch voorschrift worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° tussen het vijfde en het zesde lid worden twee leden ingevoegd, luidende:
"Mits het akkoord van de patiënt, kan de uitreiking op papier van het "bewijs van elektronisch voorschrift" door de voorschrijver, vervangen worden door de beveiligde verzending of beschikbaarstelling van dit "bewijs van elektronisch voorschrift" op digitale wijze. Indien het op papier wordt afgedrukt, moet het afgedrukt worden op A4 formaat met maximaal vier bewijzen van elektronisch voorschrift per blad.
De technische instructies voor de softwareleveranciers die nodig zijn voor het opstellen en het afdrukken van het "bewijs van elektronisch voorschrift" worden gepubliceerd op de website van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering."
2° in het vroegere achtste lid, dat het tiende lid wordt, wordt de zin "Wanneer minstens één item van het voorschrift afgeleverd is, wordt het voorschrift permanent aan het systeem van de zorgverlener overgemaakt." vervangen als volgt: "Eenmaal afgeleverd, wordt het voorschrift permanent aan het systeem van de zorgverlener overgemaakt."
Art. 2. In dezelfde verordening wordt de bijlage vervangen door de bijlage gevoegd bij deze verordening.
Art. 3. Het model van bewijs van elektronisch voorschrift zoals dit was vastgesteld voor de inwerkingtreding van deze verordening, mag worden gebruikt tot en met 31 januari 2022.
Art. 4. Deze verordening treedt in werking op 15 september 2021.
Brussel, 28 juni 2021.
De Leidend ambtenaar,
Br. VANDAMME
De Voorzitster,
A. KIRSCH