Nieuwe impulseo-regeling in Vlaanderen

2022.179

 

Op 9 december 2022 is het Besluit over de Vlaamse Impulseo definitief goedgekeurd door de Vlaamse regering. Dit besluit (BVR) treedt in voege op 1 januari 2023 en komt in de plaats van het federale KB van 23 maart 2012 dat in Vlaanderen ophoudt te bestaan.

De belangrijkste nieuwigheid van het BVR is dat het mogelijk maakt dat niet alleen de loonkosten van administratieve hulp (een praktijkondersteuner) maar ook die van een praktijkverpleegkundige (die als bediende in dienst is/komt) via Impulseo gesubsidieerd kan worden.

In dit nieuwsbericht willen we u al de belangrijkste inhoudelijke nieuwigheden meegeven. Het Agenschap Zorg & Gezondheid heeft echter uitdrukkelijk gevraagd om nog niet over de aanvraagmodaliteiten en dergelijke te communiceren, omdat zij hierover eerst een infosessie voor alle steunpunten willen plannen (in januari 2023). We kunnen u dus ook nog geen aanvraagformulieren of attesten sociaal secretariaat voor de aanvraag 2023 (loonkosten 2022) toesturen, vermits die nog niet ter beschikking gesteld zijn door het Agentschap Z&G.

 

Hoeveel Impulseo vanaf 2023?

Het bedrag van de tegemoetkoming (zowel voor de praktijkondersteuner als voor de praktijkverpleegkundige) komt nog altijd overeen met 50% van de loonkosten, beperkt tot een absoluut maximum dat opgetrokken wordt tot € 7.400 per huisarts per jaar.

 

De nieuwe regeling speelt pas voor loonkosten 2023, aanvraag 2024

Zoals al gezegd, treedt het BVR in voege op 1 januari 2023. Dat wil dus zeggen dat de voorwaarden ervan gelden voor een tewerkstelling vanaf 1 januari 2023, lees: voor de aanvraag 2024 (loonkosten 2023). De aanvraag 2023 (loonkosten 2022) valt in principe dus nog onder de voorwaarden van het oude KB.

 

Zelf al de nieuwe regeling kiezen voor loonkosten 2022, aanvraag 2023

Het BVR voorziet in een soort opt-in waarbij u toch al de aanvraag 2023 (loonkosten 2022) conform de nieuwe regeling kunt doen. Voor zover u aan de voorwaarden van zowel de oude als de nieuwe voldoet, kunt u dus die regeling kiezen die u het beste uitkomt (bij uw aanvraag 2023, loonkosten 2022).

 

Eindelijk ook voor praktijkverpleegkundigen!

Het is trouwens deze opt-in die het mogelijk maakt om ook al voor de loonkosten van 2022 een tegemoetkoming aan te vragen voor een praktijkverpleegkundige, IETS WAAR ASGB ZWAAR OP AANGEDRONGEN HEEFT. Uw verpleegkundige kan m.a.w. ook voor het (bijna) afgelopen jaar (2022) al recht geven op een tegemoetkoming, wanneer u uitdrukkelijk aangeeft de nieuwe regeling al te willen toepassen!

 

Voor wie een extra tegemoetkoming van € 800 per jaar?

Nieuw is ook dat het BVR voorziet in een extra tegemoetkoming van € 800 per huisarts (waardoor het absoluut maximum verhoogt van € 7.400 naar € 8.200) voor wie “inzet op extra vorming en professionalisering van zijn medewerkers”. Het komt erop neer dat de praktijkondersteuner en/of praktijkverpleegkundige navorming(en) volgt die gericht is/zijn op het “ontwikkelen van competenties inzake geïntegreerd samenwerken, zorgcoördinatie en populatiegerichte zorg”. In concreto dient het te gaan om minstens 4 uur navorming per jaar, waarvan minstens 1 uur samen met de huisarts die de (extra) premie aanvraagt.

 

Slecht nieuws inzake telesecretariaten

Geheel tegen de zin van het ‘werkveld’ en ONDANKS HEVIG VERZET VAN ASGB, schaft de Vlaamse regering de tegemoetkomingen voor telesecretariaat af (op termijn). Volgens het nieuwe BVR hebben in principe immers enkel ‘startende’ huisartsen (lees: huisartsen die zich de eertse keer installeren) recht op een tegemoetkoming (van 50% van de kosten en max. € 3.400) voor telesecretariaat. Zij kunnen bovendien maximaal 5 jaar op dit systeem terugvallen, daarna is er geen tegemoetkoming meer.

Gelukkig is er wel in een uitloopregeling voorzien voor huisartsen die al enige tijd op een telesecretariaat beroep doen. Men maakt daarbij een onderscheid tussen huisartsen die op 1 januari 2023 al minstens vijf jaar of minder dan vijf jaar een tegemoetkoming voor telesecretariaat ontvangen hebben:

  •       Is het vijf jaar of meer, dan kunt u nog twee kalenderjaren (na 2022) een tegemoetkoming voor telesecretariaat bekomen
  •       Is het minder dan vijf jaar, dan kunt u nog zes kalenderjaren(na 2022) verminderd met het reeds genoten aantal kalenderjaren, een tegemoetkoming voor telesecretariaat bekomen

Reacties

Kan je voor eenzelfde bediende in dienst, zowel administratieve als praktijkverpleegkundige ondersteuning genieten? Bv. Praktijkverpleegkundige doet ⅓ administratief werk en ⅔ verpleegkundig werk, kunnen dan administratieve en verpleegkundige premie uitgekeerd worden?

drkarenvanroy@gmail.com

Het is onduidelijk of de nieuwe regeling geldt voor elke praktijkassistent/adminstratieve medewerker-onthaalkracht/verpleegkundige APART, of voor het geheel van alle medewerkers. Als dat laatste, dan is dit totaal onvoldoende en een schaamlap voor het feit dat verpleegkundige consulten in een huisartsenpraktijk niet kunnen aangerekend worden.

Viaene Mark

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
3 + 15 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.161

Politieke impasse over RIZIV-budget 2025, wat nu met akkoord 24-25?

 

Op 4 november 2024 is het Kartel (ASGB/GBO/MODES) de opzegprocedure van het akkoord 2024-2025 gestart. Waarom? Omdat de toekomst van het overlegmodel op het spel stond (en staat) door politiek getouwtrek, zie ook https://asgb.be/node/28921.

2024.164

Opiniestuk Dr. Brepoels: "Inefficiënties in ziekenhuizen zijn wél ons probleem"

 

De voorzitter specialisten van ASGB, Dr. Lieselot Brepoels, werd door De Specialist aan de tand gevoeld over uitspraken die gedaan zijn tijdens een debat georganiseerd door BVAS. 

Daar was namelijk te horen dat de inefficiënties van ziekenhuizen niet het probleem van de artsen zijn. 

"Hoewel ik begrijp waar de boodschap vandaan komt, vind ik dit een zeer problematische zienswijze. De ziekenhuisorganisatie en zijn (in)efficiënties is wel degelijk óók ons probleem, als artsen.", aldus Dr. Brepoels.

2024.163

Bericht aan de medische raden: enquête honorariumsupplementen en afdrachten

 

Wij ontvingen vragen over deze enquête (zie brief in de pdf als bijlage bij dit bericht) en of we al dan niet aanraden om deze in te vullen.

Het antwoord is simpel: het is een bonafide enquête, vertrekkende vanuit de NCPAZ na goedkeuring vanuit de artsensyndicaten, en met als doel een correct beeld te krijgen op de supplementen in de ziekenhuizen.

We kunnen niet pleiten dat supplementen essentieel zijn voor het voortbestaan en de investeringen in de ziekenhuizen, als we niet kunnen aantonen over welke bedragen het gaat. We zullen dit dus moeten illustreren.