Budgetvoorstel 2025 afgeblokt. Wat nu met de telefonische consultaties?

2024.143

 

Het tijdelijk opschorten van de vergoeding voor telefonische consultaties vanaf 2025 bracht en brengt heel wat commotie met zich mee.

En terecht, want zorgprestaties op afstand (zowel via telefoon, video of andere media) zijn niet meer weg te denken uit het huidige zorglandschap. De toegevoegde waarde van deze consulten wordt unaniem erkend, zowel door patiënten, huisartsen als specialisten. Teleconsultaties zijn namelijk complementair aan fysieke contacten.

Omdat de uitgaven zwaar onderschat zijn, kwamen ze echter, op voorzet van de ziekenfondsen, in het vizier van de besparingen. Dat draaide uiteindelijk uit op het tijdelijk opschorten van het nomenclatuurnummer voor het telefonisch consult … en dit om de index en de groeinorm voor de artsen te vrijwaren, zo werd ons gezegd.

De dagen erna vielen een aantal van de partners uit de NCAZ over mekaars voeten om te zeggen dat die opschorting hun fout niet was. Nog straffer, de top van het RIZIV verbeeldde het zelfs om Pontius Pilatus te spelen door te zeggen dat het RIZIV geen partij is in het Verzekeringscomité. 

En vandaag volgt dan de klap op de vuurpijl. In de Algemene Raad van het RIZIV verwerpt de regeringsbank de ingediende begroting. De kans bestaat nu dat er ons geen index en groeinorm gegund zal worden … en men misschien toch nog in de telefonische consultaties zal gaan snijden.

En snijden, daar kunnen we nog inkomen, maar dan daar - en enkel daar ! - ,waar het moet (lees: bij de outliers), zoals wij vanuit ASGB/Kartel altijd gezegd hebben. Dat is trouwens hetgeen van in het begin had moeten gebeuren, maar toen we vóór de zomer in de NCAZ vroegen of we niet uit voorzorg, gelet op de EU-controle over de begroting van ons land, moesten uitkijken hoe we gericht besparingen konden doen, … werden we weggelachen.

Wel, we mogen dan wel ezels zijn maar we gaan ons niet een tweede keer aan dezelfde steen stoten. We weten dat er aanpassingen nodig zijn aan de telefonische consulten. Het huidige kader is immers niet duidelijk en gestructureerd genoeg, wat uiteenlopende interpretaties in de hand werkt. Laat ons dan NU werk maken van een nieuw kader.

Dat zou kunnen bestaan uit (één of een combinatie van volgende voorstellen):

  * een mogelijke verlaging van de vergoeding

  * een gedeeltelijke of volledige forfaitaire vergoeding

  * een limiet op het jaarlijkse volume (bv. tussen 1.000 en 2.000 telefonische consulten per jaar per huisarts)

  * een percentage van het aantal klassieke raadplegingen bij GMD-patiënten

Wij staan als ASGB open voor uw input vanop het veld over deze voorstellen en gaan daarover een online-brainstorm-sessie organiseren. U zal daarover kortelings meer vernemen.

Reacties

Het probleem ligt moeilijker dan dat. Eerst en vooral zijn er artsen die hun patiënten meer naar de consultatie dwingen als het over een nieuw probleem gaat, al dan niet omdat een consultatie nu eenmaal meer ( x 3,5 ) opbrengt dan een tel. consult. Die scoren dubbel in de door u geformuleerde ingrepen. Vb.: er zijn artsen die hun patiënten systematisch laten terug komen voor het resultaat van een bloedonderzoek ook al is dat normaal en 2x aanrekenen. Stel dat je 500 bloedonderzoeken per jaar doet is dat een verschil van 17500 euro, u leest het goed. Een tel. Contact brengt dan maar 5000 euro op, en net die artsen gaan gepakt worden.
Ikzelf werk nog deeltijds na pensioenleeftijd en los veel meer zaken telefonisch op, en schrijf voor van huis uit. Ook ik zal daarvoor gestraft worden. Wat gaan we dan moeten doen. Terug de mensen op consultatie laten komen en wat zal het effect zijn? Totaal het tegenovergestelde. Het budget zal exploderen.
Ik denk dat de denkoefening beter zal moeten overgedaan worden en het probleem aanpakken waar het zich stelt. Bij de overconsumptie van geneeskunde in de brede zin van het woord. Vb. Ik heb jaren geleden een arts gekend die veel meer antibiotica IM voorschreef en die spuutjes zelf ging zetten en aanrekende. Ik wil niet weten wat dat meer kostte aan het RIZIV, of ook lang geleden in de kempen, die zijn insulinespuitjes zelf ging zetten. Die deed 100 prestaties per dag en meer. Met goede geneeskunde kan dat uiteraard niet…
Ik denk dat je vooral in die vijver moet gaan vissen, want excessen bestaan er nog steeds, en veel….
Gts
Tony

Cornelissen Anthony

Het lijkt me evident dat telefonische consultaties in verhouding moeten staan met alle reguliere consultaties, ook van niet Gmd patiënten. Maar daarnaast zijn er nog andere opties om te besparen, bv het verhogen van het remgeld. Voor 4 euro gaan tot 20% van de patiënten naar de huisarts Dat leidt momenteel tot een overconsumptie van zorg en hoge werkdruk.

Hugo Houtman

Terecht dat telefonische consulten worden afgeschaft. Een aanfluiting van goede geneeskunde... Een consult omvat op zijn minst een anamnese en klinisch onderzoek. Jammer genoeg wordt dit laatste meer en meer vervangen door (vaak overbodige) testen met aansluitend overtollige telefonisch consulten.
Er bestaan impulso, praktijkpremies, etc. Waarom altijd dat meer en meer willen??
Zo zijn er trouwens nog tal van voorbeelden. VIPHs die vaccins zetten zonder klinisch onderzoek, maar patiënt wel volledig consult aanrekenen... Ik denk dat er nog veel excess in verbruik kan bespaard worden in de eerstelijnszorg.

Koen

vaccineren zonder klinisch onderzoek promoot onze regering : zie apothekers !

De Brandt Firmin

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.160

Welke deadlines in 2024 voor de barometers in huisartsensoftware?

 

Vorig jaar (in 2023) waren er al twee barometers (één inzake antibiotica, een andere inzake diabetes) beschikbaar om de huisartsenpraktijken te ondersteunen bij kwaliteitsverbetering.

Via uw software kon u inschrijven voor zo’n barometer waardoor de datacollectie automatisch gebeurde (lees: u hoefde daar verder niks voor te doen).

In 2024 wordt er nu nog een derde barometer aan toegevoegd, met name één inzake nierinsufficiëntie.

De deadlines om in te schrijven verschillen. Het gaat om

2024.159

Last call postgraduaat oncologie: centralisatie van zorg, zegen of vloek?

 

Woensdagavond 20/11/2024 om 18u30 in AZ Klina Brasschaat

U dient snel te zijn voor de laatste plaatsen! Inschrijven is verplicht, via een e-mail naar secretariaat.oncologie@klina.be.

Er wordt geen videomogelijkheid voorzien. 

Voor het programma, zie pdf als bijlage bij dit bericht.

2024.158

KB gepubliceerd over nieuwe versie van groeperingssoftware op de laagvariabele zorg

 

Op 14 november 2024 werd een KB gepubliceerd  i.v.m. de impact van de nieuwe versie 38.0 van de groeperingssoftware op de laagvariabele zorg.

De betrokken patiëntengroepen worden in de bijlagen weergegeven.

Het gaat enerzijds om de tekst van het KB zelf en anderzijds de voorbereidende nota van het CGV.