Telefonische consulten blijven maar de vergoeding zal dalen
Zoals u weet, werd in oktober 2024 beslist om de vergoeding van de telefonische consultaties tijdelijk op 0 euro te zetten wegens het ontsporen van het budget. Zo ver komt het gelukkig niet maar de vergoeding ervoor zal wel dalen.
We zijn als ASGB/Kartel altijd het belang blijven inzien van deze prestatie in het kader van een veranderd en digitaliserend landschap. Daarom zijn we de voorbije maanden ook blijven aandringen op het behoud van deze prestatie.
Dankzij dit aandringen werd maandag jl. het dossier opnieuw op de agenda van de NCAZ geplaatst. Het doel was om elders budget te vinden om zo deze prestatie te kunnen behouden. De opdracht luidt immers nog altijd dat we vanuit de artsen omwille van overschrijdingen 71 miljoen moeten compenseren. Zo is de bal in oktober 2024 aan het rollen gegaan en die bal is nog altijd niet weg.
Er werd heel zwaar bediscussieerd hoe en waar dat budget gevonden moest worden om de telefonische consultatie te redden. Meerdere opties zoals de index op het GMD, de avondvergoeding, het ekg,.... zijn de revue gepasseerd, maar waren niet bespreekbaar voor hetzij de ene hetzij de andere partij aan tafel.
Uiteindelijk werd er afgeklopt op een combinatie van het beperken van het aantal telefonische consultaties enerzijds en het verminderen van het bedrag per telefonische consultatie anderzijds. Hoe hoog/laag dat bedrag dan exact zal zijn, is nog niet helemaal zeker en zal nog worden berekend (door het RIZIV). Het aantal telefonische consultaties zal dan weer beperkt worden tot max 3 per jaar per patiënt. Mogelijk gaat dit alles al in op 1 februari a.s.
Het compromis dat uit de bus gekomen is, is zeker geen ideale oplossing maar het lijkt ons toch beter dan de 0 euro waar het vele maanden naar uitgezien heeft. Verder is het belangrijk om in gedachten te houden dat dit slechts een tijdelijke oplossing betreft.
We blijven bij ASGB/Kartel actief inzetten op dit dossier om een meer structurele en toekomstgerichte oplossing te bekomen, maar zijn tevreden dat onze acties ertoe geleid hebben dat deze prestatie ook in de overbruggingsperiode toch enigszins gewaardeerd blijft.
Reacties
Hierbij wens ik jullie te bedanken voor het werk dat jullie leverden om dit soort consultaties te blijven garanderen . Wij mogen van geluk springen dat jullie wél over voldoende diplomatieke capaciteiten beschikken om de stijgende administratieve overlast het hoofd te bieden . Wat een geluk dat jullie allen visonair zijn . Jullie leggen de vinger aan de wonde; enkel door gezamenlijk overleg zal het gezondheidsbudget in even wicht blijven . Met dank voor jullie inzet
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien een wil. Zijn jullie nu echt stekeblind voor de realiteit? Een advocaat rekent 6 euro / minuut voor een telefoongesprek. Dus na het 3 de telefonisch contact moeten wij verder gratis werken? Dat was 30 jaar geleden misschien zo, maar nu niet meer. Dus wat gaat er gebeuren? Bij een 4de of 5 de telefonisch onderhoud met de patiënt van 20 minuten zal de arts een andere maniker van factureren zoeken; vul zelf maar in hoe; en szal dit teleconsult minstens 3 x zo duur worden. Bezuiniging???? neen; zware meerkost.
Ik ben 42 jaar geleden begonnen. Als ik alles zou gefactureerd hebben zoals het nu gebeurt was ik miljonair. Helaas zijn de tijden veranderd en dat is een onomkeerbare realiteit, waar de overheid geen rekening mee houdt, maar die ze nooit zal kunnen omkeren.
Dr. A. Cornelissen.
Reactie toevoegen