de betalende en mycarenet

ASGB-BERICHT

3de betalende en mycarenet

De 3de betalersregeling is de laatste tijd weer een hot topic geworden. De bedoeling van dit systeem is om de personen die hun zorg zouden uitstellen omwille van financiele redenen toch vlot toegang te geven tot de gezondheidszorg.

Dit is natuurlijk een nobel doel en één waar ik mezelf als huisarts zeker voor wens in te zetten. Het laatste jaar heb ik dit dan ook meer dan eens toegepast voor mijn patiënten. De gevolgen hiervan zijn dubbel. Ik zie inderdaad mensen die nu veel beter opgevolgd zijn dan voordien. Betere controle van COPD, AHT, rookstop enz... Anderzijds zie ik ook dat sommige mensen toch vaker consulteren dan zou moeten. In mijn situatie blijft dit toch een minderheid maar dit is natuurlijk populatie afhankelijk.

Waar ik wel ben van verschoten is de extra werklast die dit meebrengt. Sommige artsen zijn zeer gedisciplineerd en doen dit elke avond even. Ze meldden me dat de extra tijd die dit vroeg zeer beperkt was. Ik ben echter één van de personen die een gruwelijke hekel heeft aan papierwerk … en laat dit dan ook wel eens een maand liggen. Gisteren, 25 december, heb ik me dan ook s’avonds hiermee bezig gehouden. Naast me: een klokje om eens te kijken hoe lang dit nu duurt. Bij deze mijn vaststellingen:

  • De getuigschriften sorteren per mutualiteit en correcte stempels aanbrengen: 17 minuten
  • Getuigschriften tellen, de nodige etiketten afdrukken, de verzamelstatus opstellen, alles verzamelen en in een envelop steken: 46 minuten
  • Nakijken van teruggestuurde briefjes:
    • 1 x : patiënte is veranderd van ziekenfonds. Opstellen correctieformulier en correcte gegevens opzoeken: 9 minuten.
    • 2 patiënten die in 2011 !!! werden gezien op huisbezoek. Ze bleken ingeschreven bij geneeskunde voor het volk in Genk. De mulualiteit wou niet uitbetalen. Ik ontving dit briefje begin december 2012 → opzoeken gegevens GVHV Genk en brief opstellen: 12 minuten.
    • 1 patiënt was niet verzekerbaar: tjah? dit zal dan wel verloren moeite zijn zeker? Normaal was er aan akkoord met de mutualiteiten dat dit zou worden uitbetaald... maar helaas.
  • De toegestuurde overzichten van de mutualiteiten nakijken en  nagaan of het correcte bedrag gestort is geweest op de bankrekening. Van mijn zending van 14 november blijkt dat het OZ nog niet heeft uitbetaald? Tijdsduur: 19 minuten.
  • Bellen naar OZ antwerpen: zij konden me niet verder helpen: 5 minuten
    • Bellen naar landsbond OZ: storting zou over 2 weken gebeuren (pas na 2 maanden dus, ook weer tegen alle afspraken in): 6 minuten.

Totaal tijdsbestek: 1 uur en 54 minuten per maand + 3 patiënten waar ik het honorarium niet van zal zien vermoed ik.

Het correct bijhouden en beheren van deze papieren draaimolen doet mijn afkeer voor het vele onnodige papierwerk alleen maar toenemen. Ik vermoed dat dit bij velen onder jullie ook zo zal zijn.

Maar begrijp me zeker niet verkeerd. Ik tracht hier geen betoog te houden tegen de derdebetalersregeling.
Wat me echter wel stoort is de tergelijk trage ontwikkeling van Mycarenet. Dit platform zou er voor kunnen zorgen dat alles snel en elektronisch wordt afgehandeld. In principe zou je op een zeer snelle manier te weten moeten komen of de patiënt al dan niet verzekerbaar is, of hij nog beschikt over het omnio statuut en de betaling zou binnen enkele seconden kunnen gebeuren. Niet alleen ontvangen we sneller ons honorarium maar ook al het papierwerk valt weg. Als klap op de vuurpijl sluit het ook de toegang tot fraude.

Veel onbegrip is er dan ook voor de foute prioriteiten van de mutualiteiten: zij werken momenteel liever door aan de elektronische afhandeling van “medicatie uit hoofdstuk 4”. Ook handig, maar onze prioriteit ligt bij een vlotte en correcte derdebetalersregeling alsook een elektronische afhandeling van het GMD. Twee kernpunten die onze administratieve overlast kunnen reduceren en artsen zal stimuleren om meer met het e-health platform te werken. Een win-win situatie voor zowel de arts, de overheid als de mutualiteiten. .

Reacties

Ik begrijp de collega : dit is (te)veel administratieve last. Anderzijds kan dit opgevangen door een secretariaatsmedewerker.. Maar de beste oplossing is MyCareNet. Eventueel gecombineerd met een secretariaatsmedewerker : administratie blijft er toch...en Impulseo is een goede financiële ondersteuning hiervoor.

Grouwels Yves

schijf het attest uit zoals de andere en druk etiket met pc (1/2min extra) en steek alles eens om de 2 maanden in een enveloppe en geef mee met labo voor LTD3.
Kost weinig tijd doch wel een kleine percentage van het honorarium voor.

Soms wel eens pt die veranderd is van ziekenfonds en de enkeling die niet
verzekerd is, doch deze laatste was er vroeger ook al en bleek dan op einde van
raadpleging geen geld te hebben en later te komen betalen

Van Hirtum Guido

Ik moet dus van mezelf vinden dat ik zeer gedisciplineerd ben; mijn huisgenote(n) oordelen daar nochtans anders over!
Per maand heb ik 80 à 100 getuigschriften, dwz ± 5 per werkdag.
Ik maakte een spreadsheet RBD aan, ingedeeld per landsbond met achtergrond in de kleur van de klevertjes van de patiënt.
Dit blad open ik iedere dag bij de eerste RBD.
Na elke raadpleging vul ik de naam en de prestatiecode per kleur in. Zelfs als de patiënt met gepast geld zou betalen, dan besteed ik daar hooguit 2à3 minuten aan.
Minder tijd dan om telkens 0.33, 6.33 of 26.33 euro wisselgeld te zoeken.
Tot zover is alles ongewijzigd ivm een tarificatiedienst.
De laatste van elke maand copy/paste ik elk gekleurd blok in een standaardbrief naar de mutualiteit. Het werk is identiek of het nu 3, 20 of 60 getuigschriften zijn.
Verschil is nu 4 of 5 omslagen ipv 1. 4 of 5 postzegels ipv 1.
1, 4 of 5 brieven naar een brievenbus brengen duurt ongeveer even lang.
Ander verschil: 0 ipv 2à3% inningskosten; betaling ruim binnen de 30 dagen, ipv 2à3 maanden.
Van elke niet verzekerbare patiënt krijg ik bericht dat dit getuigschrift wel, maar de volgende keer niet zullen vergoed worden.
Enig probleem bij de CM: betaling in 2 stortingen. Ik ben hierover in correspondentie met Filip Joos (CM) om dit euvel weg te werken.
Dubbele betalingen, vb 2 x GMD worden niet betaald ipv dit anders dit aan de patiënt te moeten uitleggen en terugbetalen.
Ik zie echt de logica niet in van de bewering dat artsen nu de boekhouding van de ziekenfondsen moeten overnemen.

Toch ben ik verre van een maniak!!

pp

P. Putzeys

Beste allemaal,

Ik kan me toch niet ontdoen van de indruk dat we behoorlijk met papieren bezig zijn,
zelfs met klevertjes, patienten brengen die beslist nog binnen, sommige klevertjes waaien van de kast af... etc. Wie met personeel werkt gaat al vlugger tellen hoe lang dat men er mee bezig is. En ook zeer veel ergernis van hunnentwege. Ik ben beschaamd voor mijn personeel dat ze zo onnozel werk moeten doen en niemand vertel ik dat ik het zelf doe. Maar dan ook : Veel tijd Paul !!! Ik verzeker je : teveel ! Schandelijk te veel! 25 jaar geleden gingen de mensen al met een bankkaart naar de gb en kochten alles. Dat we nu in de medische wereld nog steeds handje contantje moeten betaald worden is weerzinwekkend. Het moet electronisch en als de m u t u a l i t e i t e n echt voor iedereen er zijn, moet ook het remgeld door hun doorgestort worden. Volgens Guy Peeters van de socialistische mutualiteit kan de electronische betaling pas als al hun bedienden een andere functie krijgen. Daar ligt volgens mij nog toekomst voor hen.

gilbert

schraepen gilbert
2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: