Verplichte toepassing sociale derdebetalersregeling vanaf 1 oktober 2015?

ASGB-BERICHT 2015.044

Geachte Collega,

Weliswaar zullen ondertussen de teksten van het Koninklijk Besluit, dat de toepassing van de sociale derdebetalersregeling voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming wettelijk verplicht maakt vanaf 1 oktober 2015 wel gepubliceerd zijn, maar aan de andere kant is nog niet voldaan aan punt 5.4 van het akkoord artsen-ziekenfondsen 2015, dat stelt:‘Deze verplichting is gekoppeld aan het beschikbaar zijn van de nodige elektronische toepassingen op het terrein’.

Wij hebben dit laatste punt natuurlijk niet voor niets in het akkoord laten opnemen. Omdat voor het ASGB de toegankelijkheid van de zorg via de eerste lijn primordiaal is, hebben wij altijd gesteld dat we de beslissing van de regering om de toepassing van de derdebetalersregeling verplicht te maken voor patiënten met recht op een verhoogde tegemoetkomingkonden volgen, op voorwaarde dat deze verplichting alleen geldt voor de consultaties (en dus niet voor de huisbezoeken) en pas als een eenvoudige elektronische facturatie mogelijk is, om de administratieve overlast tot een minimum te beperken.

Tijdens een vergadering op 18 september 2015 op het RIZIV met de softwarehuizen, werd duidelijk dat tot nu toe slechts enkele huisartsen van hun softwareleverancier de gelegenheid hebben gekregen om te experimenteren met de e-factmodule. Dat betekent dus dat we twee weken voor de invoeringsdatum van de wettelijke verplichting nog nergens staan met het ‘beschikbaar zijn van de nodige elektronische toepassingen op het terrein’.

Aan punt 5.4 van het nationaal akkoord artsen-ziekenfondsen is dus niet voldaan en dit betekent voor het Kartel ASGB/GBO/MoDeS dat de verplichting voor het toepassen van de derdebetalersregeling voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming niet kan gelden vanaf 1 oktober 2015.

We hebben dit in een brief laten weten aan Minister De Block.

De meeste softwareleveranciers zijn wel klaar met de e-factmodule en gaan die vanaf nu beginnen ter beschikking stellen aan hun klanten (“uitrollen”) maar dan volgt nog een periode voor het leerproces en moet nog geëvalueerd worden of het hele systeem feilloos en zonder bugs werkt. Er zal een monitoring opstarten om dit op te volgen.

Pas als uit deze monitoring blijkt dat het systeem goed werkt en alle huisartsen met een gehomologeerd softwarepakket de module in hun software hebben kunnen integreren, kan er voor het Kartel ASGB/GBO/MoDeS sprake zijn van een verplichting.

Tijdens meerdere bijeenkomsten van de Medicomut heeft het ons veel moeite gekost om de tekst van het nieuwe Koninklijk Besluit dat de derdebetaler regelt, aangepast te krijgen aan onze eisen. We zijn daar niet volledig in geslaagd. Zo blijft de reglementering nog altijd onnodig ingewikkeld doordat er sprake is van een verbod op derdebetaler, behalve in een reeks uitzonderingen. En dat er verder dan wel een verplichting is voor bepaalde andere situaties. Wij hadden de formulering liever omgedraaid: altijd mogelijk en in sommige gevallen verplicht, maar dat stuitte op verzet bij de mutualiteiten. Wat hebben we wel bereikt:

  • de verplichting geldt alleen voor consultaties,
  • derdebetaler officieel toegestaan voor palliatieve patiënten,
  • nu nog geen verplicht uitlezen van de elektronische identiteitskaart (eID), ook niet als je elektronisch wilt factureren.
  • als (op een ‘door de koning te bepalen’ datum) het uitlezen van de eID verplicht wordt, hoeft dit voor een patiënt met GMD maar één maal per jaar, bij openen of verlengen. Als je het GMD beheert via Mycarenet zelfs alleen bij de notificatie.

En voor alle duidelijkheid:

  • niemand is verplicht om elektronisch te factureren, maar we raden u wel aan om van deze mogelijkheid gebruik te maken, die in principe een tarificatiebureau overbodig maakt
  • elektronische en papieren facturatie mogen door elkaar gebruikt worden
  • het afleveren van een ‘bewijsstuk’ in geval van elektronische facturatie heeft op zich niets te maken met de sociale derdebetalersregeling, maar is het gevolg van het in voege treden op 1 juli 2015 van de wet op de transparantie.

Er blijft natuurlijk de ergernis op de momenten dat je verplicht bent de derdebetalende toe te passen bij iemand, van wie het overduidelijk is dat hij eigenlijk niet thuis hoort in het Omnio-Statuut. En zo’n patiënten hebben we allemaal. Voor anderen, waarvan we verwonderd zijn dat ze geen recht op verhoogde tegemoetkoming hebben, kunnen we nog altijd de derdebetalende toepassen: ook in de elektronische module kan de financiële noodtoestand worden aangevinkt.

We weten dat nog altijd een deel van de bevolking medische zorg uitstelt om financiële redenen en uit gegevens van de mutualiteiten blijkt dat een niet onbelangrijk deel van onze collega’s huisartsen nog nooit de derdebetalersregeling heeft toegepast.

Deze regeling kan zorgen dat de drempel tot de eerste lijn voor alle patiënten een stukje verder naar beneden gaat.

Het ASGB-bestuur.

 

Reacties

Ik ben nog steeds principieel tegen DE VERPLICHTING en sluit met helemaal aan bij de open brieven van Dr.Moereman en Dr.Lemye.

Is dit een voorzet naar het veralgemenen van de derde betaler voor alles? Zo ja…velen zullen uit het beroep stappen en de maatschappij zal zich een financieel blauwtje betalen voor alle patiënten die zomaar voor een banaliteit naar de arts komen en anderzijds voor de artsen die hun agenda's vullen met mensen op afspraak laten terugkomen om enkel mee te delen dat het labo resultaat in orde was. Nu gaan we bewust om met de kost, we laten al wel eens een honorium zitten om dat de patient eerder in de week ook al langs was geweest of omdat het maar een document invullen was of gewoon een verlenging van een medicatie voorschrift. Ik kan nu al zeggen dat wanneer de rdb een verplichting wordt, ook ik elke prestatie op papier zal zetten.

OK dat een rdb mogelijk is voor de mensen die het financieel moeilijk hebben.
Maar verplichten? Neen!
Ik ben ervan overtuigd dat wij, als huisarts, het best geplaatst zijn om te bepalen wie wel/niet zou moeten gebruik kunnen maken van het rdb. We zijn sociaal ingesteld en denken daarbij aan individu en maatschappij. We hebben begrip voor patiënten die het moeilijk hebben en passen rdb reeds toe wanneer nodig. Soms geven we uitstel van betaling, maar zelfs in vele gevallen laten we ons honorarium soms achterwege voor de behoeftigen en minder gegoeden. Iets waar geen sprake meer van zal zijn als het toch met rdb kan. Waarom dan nog enig inkomen mislopen?

Besparingen zullen niet aan de orde zijn eens de rdb verplicht wordt. Dat is wat ik alom hoor tijdens bijscholingen en navormingen en in gesprekken met collegae.

Bovendien is er ook een gedragsverandering bij de patient…ze komen op consult voor de meest absurde dingen, want het kost toch niets. Wat maakt dat onze agenda vol staat en de mensen die echt ziek zijn het bekopen en geen plaats meer hebben of snel snel gezien worden omdat er nog zo veel wachtende in de wachtzaal zitten.

Ik denk dat de meeste huisartsen het idee delen, maar een zelfstandige komt niet zo snel op straat om te betogen en te protesteren, bovendien is een dag staken = zieke mensen in de steek laten en dat is iets wat huisartsen niet makkelijk zullen laten gebeuren. Ik hoop van harte dat de syndicaten onze stemmen waar zullen maken.

KV

Beste collega,

Ik ben ook geen voorstander van een verplichte 3de betalende.
Wij passen sinds meerdere jaren 3de betalende toe bij mensen met een OMNIO statuut. Wij merken absoluut niet dat deze patiënten voor futiliteiten consulteren. We merken wel dat de meest kwetsbare patiënten zorg niet meer uitstellen om financiële redenen en dat deze patiënten minder vaak specialisten consulteren zonder eerst langs te gaan bij de huisarts. De redenering : ik ga niet bij de huisarts, want hij zal mij toch doorsturen en dan moet ik 2 maal betalen is vervangen door ik ga eerst bij mijn huisarts, misschien kan hij mijn probleem oplossen en moet ik niet naar de specialist.
Ik ben voorstander van algemeen 3de betalende, maar zonder verplichting.

Tim Hilgert

Tim Hilgert
2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: