Drempels telematicavergoeding

ASGB-BERICHT 2016.068

Geachte Collega,

Tijdens de Medicomut van 15 juni 2016 werd er overeenstemming bereikt over de drempelwaarden  voor 2016 voor de 6 parameters waarmee het effectief gebruik van de software door huisartsen zal worden gemeten, vanaf 1 juli 2016.

Zoals vastgelegd in het akkoord artsen-ziekenfondsen 2016-2017, worden de praktijkvergoeding en de telematicapremie samengevoegd. Om een vergoeding voor het gebruik van de telematica te kunnen krijgen, moet een huisarts om te beginnen voldoen aan de voorwaarden voor het verkrijgen van de praktijkvergoeding (minimum aantal prestaties + deelname aan de wachtdienst). Als een huisarts daarbij de drempelwaarden haalt van 3 of 5 van de 6 parameters, die ook werden vastgelegd in het akkoord artsen-ziekenfondsen 2016-2017, dan krijgt hij een aanzienlijk hogere premie, bedoeld als incentive om van de telematica gebruik te (gaan) maken. Als een huisarts niet geïnformatiseerd is, of de drempels (nog) niet haalt, blijft hij aanspraak kunnen maken op een praktijkvergoeding.

Om niemand af te schrikken of te ontmoedigen en om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk huisartsen op de trein van de informatica zullen stappen, heeft het ASGB steeds betoogd dat de drempels realistisch en haalbaar moeten zijn voor de grote meerderheid van de huisartsen. We hebben niet nagelaten er telkens op te wijzen dat het systeem nog steeds verre van vlekkeloos werkt. Ook is het intussen wel duidelijk dat een aantal items in sommige softwarepakketten in theorie wel haalbaar is, maar in de praktijk alleen op een niet echt gebruiksvriendelijke manier. Er is dus nog veel verbetering mogelijk en noodzakelijk. Zolang dat niet allemaal is opgelost, kunnen geen hoge drempels worden geëist. Er moest bovendien geprobeerd worden een overzichtelijke regeling uit te werken, zonder al te veel uitzonderingsmaatregelen, voor  de verschillende groepen huisartsen (solo, samenwerkingsverbanden, starters, forfaitair werkend).

Het Kartel ASGB/GBO/MoDeS is er met de nodige moeite in geslaagd om de gesprekspartners in de werkgroep, die dit moest voorbereiden, van al deze zaken te overtuigen.

Hieronder vindt u een overzicht:

II. TOEKENNINGSVOORWAARDEN

II.1.    Voorwaarden inzake de effectieve activiteit als huisarts

- Enkel huisartsen die voldoen aan de huidige voorwaarden van de praktijktoelage (inschrijving in de wachtdienst + bereiken activiteitsdrempel), komen voor de geïntegreerde premie in aanmerking. Een basisbedrag blijft evenwel voorzien voor huisartsen in opleiding;

- De huidige voorwaarde inzake activiteitsdrempel, van toepassing voor de praktijktoelage, wordt vervangen door de analoge voorwaarde opgenomen in het ontwerp-KB sociale voordelen artsen.

II.2.    Voorwaarden inzake het effectief gebruik van telematica en E-diensten

- Enkel huisartsen die gebruik maken van een door de NCGZ aanvaard softwarepakket, komen voor de geïntegreerde premie in aanmerking;

- Volgende gebruiksindicatoren en -drempels worden voorgesteld voor het meten van het effectief gebruik van E-diensten:

a) Gebruik van Recip-e voor het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift

De huisarts maakt gebruik van de dienst Recip-e voor het elektronisch voorschrijven van geneesmiddelen, waarbij hij in het tweede semester 2016 minstens 25 % van zijn     geneesmiddelenvoorschriften verstuurd heeft via Recip-e.

Voor de berekening van dit percentage wordt enkel rekening gehouden met voorschriften voor de door de verzekering voor geneeskundige verzorging terugbetaalde geneesmiddelen

b) Elektronische aanvraag hoofdstuk IV

De huisarts maakt gebruik van de dienst MyCarenet voor het elektronisch aanvragen van de terugbetaling van geneesmiddelen hoofdstuk IV, waarbij hij in het tweede semester 2016 minstens 50 % van de bedoelde aanvragen heeft ingediend via MyCarenet

c) Elektronische facturatie van raadplegingen bij patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming

Voor de facturatie van de raadplegingen van de huisarts voor patiënten met recht op verhoogde tegemoetkoming wordt gebruik gemaakt van de dienst MyCarenet voor elektronische facturatie, waarbij in het tweede semester 2016 minstens 20 % van de bedoelde raadplegingen elektronisch gefactureerd zijn via MyCarenet

d) Geïnformeerde toestemming GMD-patiënten

De huisarts bevordert het beveiligd delen van de gezondheidsgegevens van zijn patiënten, waarbij op 31 december 2016 via het eHealth-platform een geïnformeerde toestemming is geregistreerd voor minstens 25% van de  patiënten waarvoor hij in 2015 een GMD-honorarium heeft ontvangen

e) Opladen van SUMEHRS

De huisarts bevordert het beveiligd delen van de gezondheidsgegevens van zijn patiënten, waarbij op 31 december 2016 de verhouding tussen het aantal verschillende patiënten waarvoor hij een SUMEHR heeft opgeladen en het aantal patiënten waarvoor hij voor 2015 een GMD-honorarium heeft ontvangen, minstens 20% bedraagt

f) Elektronisch beheer van het GMD

De huisarts maakt in 2016 gebruik van de dienst MyCarenet voor het elektronisch beheer van het GMD-honorarium. Voor 2016 moet de huisarts voor minstens 3 van de 6 indicatoren de drempel bereiken. Indien de huisarts 5 drempels haalt, heeft hij recht op een verhoogde premie. Aan de premie wordt een supplement toegevoegd wanneer de huisarts eind 2016 voor minstens 200 verschillende patiënten een SUMEHR heeft opgeladen.

II.3.      Berekeningsmechanisme voor huisartsen werkzaam binnen groepspraktijken

Indien de huisarts voor een bepaalde gebruiksindicator niet voldoet aan de vastgelegde drempel en hij gedurende het volledige premiejaar deel uitmaakt van één enkele eregistreerde groepspraktijk, dan krijgt hij alsnog een “punt” voor deze indicator indien gemiddeld door de groepspraktijk de vastgelegde drempel is bereikt.

Voor de berekening van dit gemiddelde wordt enkel rekening gehouden met de gebruiksgegevens van de huisartsen die gedurende het volledige premiejaar deel uitmaakten van de groepspraktijk en die geen deel uitmaakten van een andere groepspraktijk, de betrokken huisarts inclusief.

II.4.      Specificaties voor huisartsen werkzaam binnen medische huizen

Gelet op de huidige structurering van de financiering van de medische huizen, waarbij het bedrag voor het beheer van het GMD opgenomen is in de budgettaire massa die bij de berekening van de forfaitaire bedragen wordt verdeeld, kan geen toepassing gemaakt worden van de eGMD-parameter (f) in hoofde van de medische huizen. Bij het bepalen van het aantal parameters dat in hoofde van de huisartsen van de medische huizen in aanmerking wordt genomen, wordt voorgesteld er van uit te gaan dat aan de eGMDparameter is voldaan.

Gelet op de huidige manier van factureren en betalen binnen het systeem van de medische huizen, wordt voorgesteld er van uit te gaan dat voor de medische huizen de voorwaarde van de elektronische facturatie (c) is vervuld.

II.5. Uitzonderingen

- Conform de bepalingen van het akkoord wordt voor 2016-2017 een overgangsperiode voorzien waarbij niet-geïnformatiseerde artsen hun recht op een premie niet verliezen. Het betreft een verlaagde premie, die lager ligt dan het bedrag van de huidige praktijktoelage;

- Huisartsen die gedurende het premiejaar in opleiding zijn, hoeven enkel te voldoen aan de voorwaarde inzake gebruik van een gehomologeerd softwarepakket. Zij hebben recht op een verlaagde premie.

III. BEDRAGEN

Het bedrag van de premie hangt af van het type huisarts:

Type huisarts Niet geïnformatiseerd "Light" geïnformatiseerd (gebruikt softwarepakket, maar bereikt minimum van 3 drempels niet) "Medium" geïnformatiseerd (bereikt 3 of 4 drempels) "Full" geïnformatiseerd (bereikt 5 of 6 drempels) Enkel van toepassing voor HAIO’s: geïnformatiseerd (gebruikt softwarepakket)
Erkend vóór 2016 € 1500 € 1500 € 3400 (+ € 500 indien 200 SUMEHRS) € 4550 (+ € 500 indien 200 SUMEHRS) n.v.t.
Erkend in de loop van 2016 € 1500 €1 500 € 3400  (+ € 500 indien 200 SUMEHRS) n.v.t.( * ) n.v.t.
In opleiding gedurende het volledige jaar 2016 € 0 n.v.t. n.v.t. n.v.t. € 800

 

 ( * ) De drempels voor de gebruiksindicatoren d) en e) kunnen niet gehaald worden, omdat de noemer = # patiënten waarvoor huisarts voor 2015 een GMD-honorarium heeft ontvangen

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

Reacties

als PO kan ik bepaalde toepassingen niet halen daar de HAIO ervan uitgesloten is
Bovendien kan e-health geen waterdichte garanties bieden voor de geheimhouding : patienten vragen mij niet om op te laden...
De onderbrekingen van de e-recipe zijn bij ons dagelijkse kost..
De onredelijke bestraffing voor het niet halen van één of meerdere onderdelen komt de goede praktijkvoering niet ten goede... Het zal niet de laatste keer zijn dat 'hervormingen' manu militare doorgedrukt de zorg niet verbeteren
sorry ,de big brother logica is niet de mijne. De naiviteit van de domus onderhandelaars zal ons allemaal treffen
en o ja , geen enkele tarief of index aanpassing sedert 2014 , terwijl steeds meer ziekenfondswerk in onze schoenen wordt gedropt : TIJD VOOR BEZINNING!

verleysen andreas

E-Recipe in zijn huidige vorm is niet E want niet papierloos dus mag niet gelden als criterium.
Hoofdstuk IV werkt niet in alle pakketten zoals zou moeten.

Quid electronische facturatie met tarificatiebureau bijv. Doctar voor derde betalersprestatie ?
Quid electrinische facturatie met tarificatiebureau bijv. Doctar voor GMD verlenging ?
Deze beide vormen zouden moeten meetellen als criteria.
Is dit zo ?

Dirk Van de Voorde
2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: