GMD problemen bij de CM

ASGB-BERICHT ASGB-BERICHT2018.021

Geachte Collega,

De laatste  dagen heeft een groot aantal collega’s een brief van de CM ontvangen, waarin beweerd wordt dat er in 2017 een te hoog bedrag aan hun werd uitbetaald in het kader van het elektronisch beheer van het GMD via Mycarenet. Het ‘teveel uitgekeerde bedrag’ wordt teruggevorderd door het af te houden van terecht verschuldigde bedragen in 2018, hetgeen een juridisch zeer dubieuze procedure is. Niemand is in staat om na te gaan of de beweringen correct zijn, door de onduidelijke manier van uitbetalen door de CM. Dit verklaart ook waarom niemand dit tot nu toe had opgemerkt.

Van bij de lancering van het beheer van het GMD via Mycarenet heeft het Kartel ASGB/GBO/MoDeS erop aangedrongen om de manier van uitbetalen eenvoudig en transparant te maken, want wij constateerden toen reeds dat iedere mutualiteit dit op een andere manier doet, de één al iets duidelijker dan de andere, waardoor het voor een huisarts quasi onmogelijk wordt om op te volgen voor welke patiënt een GMD-vergoeding werd uitbetaald.

Er waren wel wat vage toezeggingen, maar tot nu toe heeft men het niet nodig gevonden om iets in de goede richting te ondernemen.

We zien nu waar dit toe kan leiden en dit verhoogt alleen maar het wantrouwen, want hoe gaat het eraan toe bij de andere mutualiteiten?

Wij gaan er in de Nationale Commissie Artsen Ziekenfondsen nog maar eens op aandringen dat men nu onmiddellijk werk maakt van een uniforme transparante manier van uitbetalen.

Het ASGB/kartel blijft bij zijn oorspronkelijk voorstel om de vergoeding voor het GMD per kwartaal uit te betalen, met een duidelijk overzicht van wat betaald werd, voor wie. Dit is eerlijker, omdat wanneer het GMD beheerd wordt via Mycarenet, de patiënt gemakkelijker kan veranderen van GMD-houdende huisarts, terwijl actueel de vergoeding maar één maal per jaar in zijn totaliteit wordt uitbetaald.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

Reacties

Inderdaad vandaag ook zo een brief ontvangen van de CM. Het gaat gelukkig maar over 4 patiënten bij name genoemd, maar het is totaal oncontroleerbaar of die dubbel betaald zijn of niet. Ze geven wel toe dat het door een technisch probleem kwam, van de CM of van eHealth? En wat als het nu eens over 40 patiënten zou gaan?...

Dirk Van Damme

In onze praktijk op 22.1.2018 terugvordering van 4824,96 Euro !!! waarbij ze GMDs terugvorderen van 2017, 2016 én 2015 (???). Hallucinant. Onmiddellijk contact opgenomen met hun diensten. Ze gingen het nazien.. tot op heden geen nieuws en ook (nog) geen rappel om te betalen. Inderdaad ook bijzonder ongelukkig systeem op dit moment, absoluut niet transparant. Absoluut grote voorstander van een uitbetaling per kwartaal zodat die boekhoudkundige nachtmerrie van multiple at random GMD-betalingen stopt.

Raphael Van Vreckem

Ook brief ontvangen van CM. "Gelukkig maar 3 patiënten" = 90 €. Als dit bij 2/3 van de geschatte 15 à 16000 huisartsen voorvalt recupereert de CM zo een "kleine" : 90 € * 10000 = 900000 euro die door ons huisartsen niet te controleren valt !! Mooie som voor "gelukkig maar 3 patiënten" per huisarts ....

De Pril Danny

Voor mij mag het maandelijks uitbetaald worden, maar het belangrijkste is echt een overzicht te ontvangen.

Dit kan ik dan ook gebruiken voor de belastingdienst.

Idem dito voor eAttest.

Koen Thomeer
2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link:

2024.121

Huisartsen: formulier tegemoetkoming zorgcontinuïteit beschikbaar

 

Op 14 augustus jl. hebben we u al gemeld dat er twee nieuwe premies voor de ondersteuning van huisartsenpraktijken in voege getreden zijn; zie https://asgb.be/node/28876.

Eén van deze premies is de tegemoetkoming inzake zorgcontinuïteit

2024.120

Vertraging voor RIZIV-sociaal statuut van 2023

 

Het RIZIV laat vandaag, 28 augustus 2024, weten dat er een maand vertraging opgetreden is in het berekenen van de premiebedragen voor 2023 (inzake RIZIV-sociaal statuut voor geconventioneerde zorgverleners).

Dit heeft onder meer de volgende twee gevolgen.

Ten eerste heeft u nu een maand langer de tijd (tot 30 september i.p.v. 31 augustus) om in ProGezondheid na te gaan of men u wel het juiste bedrag toekent.