Administratieve overlast

ASGB-BERICHT 2012.064



Bijlage: Syndicaten tegen administratieve overbelasting van huisartsen.doc

Geachte Collega,



Op 15 mei 2012 had overleg plaats met de voorzitters van Domus Medica, BVAS en SVH naar aanleiding van de toenemende administratieve overlast. Dit overleg mondde uit in de brief naar de medische pers, die u hier in bijlage aantreft.

Het ASGB tracht al jaren om de administratieve overlast te beteugelen. En dat niet alleen wat betreft de Bf-medicatie, maar vooral wat betreft de wildgroei aan lijvige attesten die ons elke dag weer  onder de neus worden geschoven. We hebben daar indertijd al eens een bundel van gemaakt, die we toen  hebben doorgenomen met de toenmalige staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging, Vincent Van Quickenborne. Wij stelden toen bv. al voor om formulier 4 te laten invullen door de sociaal assistent, die formulier 3 en 4 aan de patiënt overhandigt. We hebben toen al moeten vaststellen dat het ook voor zijn kabinetsmedewerkers nauwelijks mogelijk was om aan een groot aantal attesten ook maar iets te wijzigen, omdat daar telkens een enorm stuk sociale wetgeving aan vastkleefde. We geven de moed echter niet op en blijven in alle commissies waarin het ASGB vertegenwoordigd is, ijveren voor het terugdringen en voorkomen van extra paperasserij. Zo werden in de loop der jaren een groot aantal verlengingen binnen Hoofdstuk IV automatisch, hebben patiënten in een zorgtraject geen attesten voor Bf-medicatie meer nodig, konden we een nieuw attest voor toekomstige onthaalouders tegenhouden, werden de briefjes voor inname van medicatie op school niet verplicht… Maar het blijft een druppel op een gloeiende plaat. Ook onze inspanningen voor een automatische verlenging van het GMD moeten o.a. worden gezien in dit kader, want het handmatig verlengen vraagt ieder jaar weer enorme aantallen totaal overbodige handelingen.

Wij roepen u op om ons te melden wanneer u geconfronteerd wordt met weer een nieuw attest, zodat we kunnen nagaan of inderdaad van ons verlangd kan worden om een dergelijk attest in te vullen.



Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur


2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: