del>ons een zorg"
Het is weer zover
Het blijft een wederkerend probleem. Telkens er op IT gebied een vooruitgang wordt geboekt dienen wij als artsen er nog maanden op te wachten alvorens ook wij gebruik kunnen maken hiervan.
2014 zal een kanteljaar worden werd er gezegd, maar dan wel één met een vertraagde start.
Even een opsomming:
Mycarenet: nakijken verzekerbaarheid – niet in EMD geïntegreerd.
Mycarenet: Attesten aanvragen en nakijken i.v.m. Hoofdstuk IV medicatie niet in EMD geïntegreerd
Vitalink: Vaccinnet – Niet vanuit EMD te controleren
Vitalink: medicatieschema delen – Niet in EMD geïntegreerd
Mycarenet: GMD beheer elektronisch: NIET IN EMD GEINTEGREERD.
(in dit laatste zijn het niet enkel de software fabrikanten, maar ook de mutualiteiten die een serieuze veeg uit de pan verdienen, want ook zij zijn niet klaar)
Net dat laatste, wat een enorme hulp zou zijn voor artsen is zelfs totaal niet in orde. De rest is hier en daar een beetje in orde.
Al het bovenstaande zou vanaf mei in orde moeten zijn... maar wie gelooft die mensen nog?
Veel moeite
We hebben nochtans veel moeite gedaan om herhaaldelijk te benadrukken hoe belangrijk dit is. Zowel naar de mutualiteiten als naar de softwarehuizen toe.
De respons van de softwarehuizen tijdens deze vergaderingen zette al de toon. In eerdere blogs omtrent mycarenet kon je dit al lezen. Korte samenvatting “Euh, we wisten van niets” (de gegevens waren nochtans al enkele maanden ter beschikking) en “Daar hebben we geen tijd voor hoor” Alhoewel het me soms meer leek: “daar hebben we nu geen zin in”.
Normaal is klant koning. Bij ons is het eender “De klant is een ezeltje, en als je aan zijn staart trekt komt er goud uit zijn ***”
En eigenlijk zijn we stomme ezels, want hoe vaak hebben we ons al aan deze steen gestoten?
Vertrouwen
De oorzaak ligt waarschijnlijk bij ons beroep. Alles draait om vertrouwen bij ons. Een patiënt die hoofdpijn heeft, die geloven we. En als die er dan over heeft gelogen hebben we daar meestal nog begrip voor en trachten we uit te zoeken waarom hij daar nu eigenlijk over heeft gelogen (zoeken achter de hulpvraag).
Met andere woorden: wanneer we afspraken maken met anderen, dan lijkt het ons ook logisch dat deze worden nagekomen. Maar hoe vaak is dit vertrouwen geschonden? Door softwarebedrijven, door de overheid, door de mutualiteiten...
Communicatie
Er zijn weliswaar verzachtende omstandigheden. Ten eerste zijn de criteria waaraan softwarepakketten moeten voldoen de laatste jaren exponentieel gestegen. De meeste bedrijven waren niet klaar om plots zulk takenpakket op zich te nemen.
Communicatie zou hier een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn. Hoeveel pakketten hebben naar hun klanten gecommuniceerd: “wij werken nu aan dit voor uw software en het zal dan klaar zijn”. Soms moet je zelf maar per toeval ontdekken dat er een nieuwe functie is toegevoegd. Een klein bericht om te melden wanneer zij klaar zullen zijn om mycarenet te integreren zou al een grote hulp zijn.
Verandering
Een belangrijke reden waarom wij eigenlijk zo'n perfect slachtoffer zijn is omdat het proces om over te schakelen naar een ander pakket zo verdomd ingewikkeld is. Uw software moet worden geconverteerd, dossiers op een vlotte manier doorgeven elektronisch blijft een zeer heikel punt enz...
We blijven dus liever bij ons huidig pakket, ook al zijn we er ontevreden over.. en waarom zou een producent dan nog moeite doen? Enkel nieuwe klanten binnenhalen is belangrijk. De huidige klanten... tjah, die moeten het maar redden.
Hoog tijd dus om een zicht te krijgen op de situatie. We zouden u dan ook vriendelijk willen vragen om de peiling in te vullen op de voorpagina. Op deze manier trachten we een inzicht te bekomen over de algemene tevredenheid. Wie scoort goed, wie scoort slecht …
Waarom? Omdat het ASGB vooruit wil met de geneeskunde in dit digitale tijdperk!