Hoe uw prestaties aanrekenen?

ASGB-BERICHT 2015.042

Geachte Collega

Zoals u weet is er recent heel wat veranderd m.b.t. de getuigschriften voor verstrekte hulp, de in te vullen vermeldingen enz...

Het RIZIV publiceerde op zijn website zopas een overzichtsnota.
Mocht deze u ontgaan zijn, vindt u hierna de volledige nota. Hierna eveneens de link naar deze nota nl. http://www.riziv.fgov.be/nl/professionals/informatie-algemeen/Paginas/hoe-zorg-attesteren.aspx#.VffxJJfLKWM

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur


Hoe de zorg aanrekenen?

Sinds 1 juli 2015 bent u als zorgverlener wettelijk verplicht om het van de patiënt ontvangen bedrag voor de verleende verstrekkingen (betaling met geld of via bankkaart) op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift voor verstrekte hulp of van aflevering te vermelden. Opdat u gemakkelijker zou voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot het vermelden van het ontvangen bedrag en van het nr. van de Kruispuntbank van ondernemingen (KBO), zijn ook de getuigschriften voor verstrekte hulp aangepast en vereenvoudigd sinds 1 juli 2015.

Op deze pagina:

Aanpassingen van de getuigschriften

Waarom worden de getuigschriften aangepast?

De getuigschriften worden aangepast teneinde rekening te houden:

  • met het "Only Once"-principe dat is opgenomen in de wet van 5 mei 2014, en dat meer bepaald het gebruik inhoudt van een uniek identificatiemiddel voor de aanduiding van ondernemingen (KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen)-nummer) en voor de aanduiding van patiënten (INSZ - Identificatienummer van de Sociale Zekerheid)
  • met de wijzigingen die aan de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994 (GVU-wet) zijn aangebracht teneinde de patiënt beter te informeren over de kosten van de geneeskundige verstrekkingen:
    "Ongeacht of de zorgverlener de verstrekkingen verricht voor eigen of voor andermans rekening, wordt op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift voor verstrekte hulp of van aflevering of het gelijkwaardig document, het bedrag vermeld dat door de rechthebbende aan de zorgverlener werd betaald voor de verrichte verstrekkingen. " (artikel 53, §1 GVU-wet).

Hebben de nieuwe modellen van getuigschriften betrekking op alle zorgverleners?

Ja.
Ongeacht of de zorgverleners geconventioneerd zijn of niet, hun activiteiten uitoefenen als natuurlijke persoon of voor andermans rekening, ook binnen de context van hun eigen vennootschap, de nieuwe modellen van getuigschriften voor verstrekte hulp (GVH’s) en van aflevering zijn op allen van toepassing.

Waarom werden de GVH's gewijzigd, terwijl de afschaffing van de papieren factuur wordt voorzien?

De afschaffing van de papieren factuur geldt momenteel enkel voor:

  • de huisartsen
  • de laboratoria
  • de thuisverpleegkundigen

wanneer zij via MyCareNet factureren in de derdebetalersregeling.

De GVH's zijn dus nog nodig voor alle andere hypothesen.
De wijziging van de modellen van getuigschriften staat los van de afschaffing van de papieren factuur. De getuigschriften worden aangepast naar aanleiding van reglementaire wijzigingen die voornamelijk betrekking hebben op het ontvangstbewijs (fiscaal luik) en de vermelding van het KBO-nummer (wet "Only Once").

De nieuwe getuigschriften: wat verandert er niet?

  • Behoud van het huidige formaat van het getuigschrift (breedte en lengte), waardoor het afdrukmateriaal niet moet worden gewijzigd. De bezorgdheid om het huidige formaat van de getuigschriften te behouden, verklaart dat er slechts een minimumaantal wijzigingen aan de getuigschriften is aangebracht.
  • Behoud van eenzelfde letter per type model van getuigschrift (ongeacht of de zorgverlener zijn activiteit uitoefent als natuurlijke persoon of voor andermans rekening, waaronder voor zijn eigen vennootschap), namelijk:
    • voor de vroedvrouwen, verpleegkundigen, kinesitherapeuten: letter G
    • voor de tandheelkundigen: letter E
    • voor de artsen: letter A
    • voor de diëtisten, logopedisten, orthoptisten, podologen en ergotherapeuten: letter I
  • Behoud van het duplicaat van het getuigschrift, met een gele kleur, te bewaren door de zorgverlener.
  • Vermelding van de (nog steeds vereiste) boekhoudkundige referentie op het verzamelgetuigschrift (model D) in het daartoe voorziene vakje en op het getuigschrift (model A, E,G of I) dat wordt opgesteld door de zorgverlener die zijn activiteit in het kader van een vennootschap uitoefent. In het laatste geval moet de boekhoudkundige referentie worden vermeld in de daartoe vrijgehouden zone bovenaan rechts van het duplicaat, ook als dit voortaan geen voorgedrukte vermelding meer bevat (zoals dat nog het geval is voor het verzamelgetuigschrift (model D).
  • Vakje "KB 15.07.2002", in te vullen zoals vroeger, met vermelding van "ja", "neen" of "bedrag van de ontvangen honoraria".
  • In dit vakje dient u het volgende te vermelden:
    • "Ja": indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) ontvangt
    • "Neen": indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) niet ontvangt
    • "het bedrag van het ontvangen honorarium": bv. indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) gedeeltelijk ontvangt.

Het ziekenfonds heeft die informatie nodig om te weten of er een persoonlijk aandeel (remgeld) in de MAF(maximumfactuur)-teller van de betrokken patiënt moet worden opgenomen. Het heeft geen belang hoe de betaling werd uitgevoerd. Die informatie heeft een duidelijk ander doeleinde dan de informatie die op het deel ontvangstbewijs moet worden vermeld.

De nieuwe getuigschriften: wat verandert er?

  •  Uniek model van getuigschrift per categorie van zorgverleners, ongeacht of het nu gaat om getuigschriftenboekjes, kettingformulieren of verzamelgetuigschriften (model D).
    Het getuigschrift is hetzelfde, ongeacht of u uw activiteit als "natuurlijke persoon" of "in vennootschap" uitoefent, en bevat altijd een deel ontvangstbewijs waarop u het bedrag dient te vermelden dat u van de patiënt heeft ontvangen (contante betaling of via bankkaart) of "0" indien de patiënt niets heeft betaald.
    Het verzamelgetuigschrift (model D) bevat ook een deel ontvangstbewijs.
  • Verdwijning van de oude modellen van getuigschriften met de letters C, F, H, J - vennootschappen, met een groene kleur.
  • Duidelijkere terminologie en schrapping van de overbodige vermeldingen.
  • Geleidelijke afbouw van het kleurensysteem (blauw, oranje, groen). Op termijn zullen de getuigschriften dus wit zijn, ongeacht de categorie van zorgverlener, maar het te bewaren duplicaat blijft geel.
  • Vermelding van het KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen)-nummer van de entiteit die de honoraria int (voor rekening waarvan het bedrag wordt ontvangen) in het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift.

Bestelling en gebruik van de getuigschriften

Wordt de bestelprocedure van de GVH's gewijzigd?

Bpost (www.medattest.be) blijft bevoegd voor het afleveren van de getuigschriftenboekjes en kettingformulieren aan de zorgverleners. Naar aanleiding van de reglementaire wijzigingen werd de bestelprocedure lichtjes aangepast (bv. vermelding van het KBO-nummer bij de bestelling). Meer uitleg over de bestelprocedure kunt u terugvinden in de onlinehandleiding van Medattest.

Vanaf wanneer kunt u de nieuwe GVH's bij bpost bestellen?

U kunt bij bpost (www.medattest.be) de nieuwe GVH's bestellen:

  • in de vorm van boekjes: vanaf 1 juli 2015.
  • in de vorm van kettingformulieren (voor printer), waaronder het verzamelgetuigschrift (model D): vanaf 1 november 2015.

U kunt de oude GVH's gebruiken tot 30 juni 2016. Voor alle geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd vanaf 1 juli 2016 mag u enkel de nieuwe GVH's gebruiken.

Vanaf wanneer kunt u de nieuwe getuigschriften voor aflevering gebruiken (audiciens, bandagisten, enz.)?

U kunt de nieuwe modellen van getuigschriften voor aflevering gebruiken vanaf 1 juli 2015.

De nieuwe modellen kunnen worden geraadpleegd op onze website voor elk van de betrokken categorieën van zorgverleners:

U mag die getuigschriften kopiëren voor zover die kopie conform het originele document is. U kunt die getuigschriften ook schriftelijk bestellen, op het volgende adres:
RIZIV
Dienst Economaat
Tervurenlaan 211
1150 BRUSSEL

U mag de oude getuigschriften gebruiken tot 30 juni 2016. Voor alle geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd vanaf 1 juli 2016 mag u enkel de nieuwe getuigschriften gebruiken.

Tot wanneer mag u de oude GVH's en getuigschriften voor aflevering gebruiken?

U mag de oude getuigschriften gebruiken tot 30 juni 2016. Voor alle geneeskundige verstrekkingen uitgevoerd vanaf 1 juli 2016 mag u enkel de nieuwe getuigschriften gebruiken.

Hoelang moet u de gele duplicaten bewaren?

Overeenkomstig artikel 315 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen, dient u de duplicaten van de getuigschriften voor verstrekte hulp te bewaren tot het verstrijken van het zevende jaar of zevende boekjaar volgend op het belastbaar tijdperk.

Vermeldingen die moeten worden ingevuld in het deel "RIZIV" van het getuigschrift (INSZ, RIZIV-nr., enz.)

Welke nieuwe vermelding moet worden opgenomen in het vakje "invullen of kleefbriefje VI aanbrengen"?

Het INSZ (Identificatienummer van de Sociale Zekerheid) van de patiënt moet op het getuigschrift worden vermeld in het vakje "invullen of kleefbriefje VI aanbrengen". Indien de patiënt geen INSZ heeft, kan in reeds bepaalde uitzonderlijke gevallen (pasgeborenen, internationale verdragen) het inschrijvingsnummer bij het ziekenfonds worden gebruikt.

Moet het RIZIV-nummer van de zorgverlener nog op het getuigschrift worden vermeld?

Ja.

  • Op de getuigschriftenboekjes voor de individuele zorgverleners: het RIZIV-nummer is voorgedrukt in het vakje waarin de identificatie van de zorgverlener wordt vermeld.
  • Op de getuigschriftenboekjes voor de vennootschappen:
    • voor de eenmansvennootschappen: het RIZIV-nummer kan op verzoek in datzelfde vakje worden voorgedrukt
    • voor de vennootschappen waarin verschillende zorgverleners mogelijk hetzelfde boekje gebruiken: het RIZIV-nummer kan niet worden voorgedrukt. De zorgverlener die het getuigschrift ondertekent, vult het met de hand in of met behulp van een stempel.

Wat moet u vermelden in het vakje "KB 15.07.2002"?

Net als vroeger moet u in dit vakje het volgende vermelden:

  • "Ja": indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) ontvangt
  • "Neen": indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) niet ontvangt
  • "het bedrag van de ontvangen honoraria": bv. indien u het persoonlijk aandeel (remgeld) gedeeltelijk ontvangt.

Het ziekenfonds heeft die informatie nodig om te weten of er een persoonlijk aandeel (remgeld) in de MAF(maximumfactuur)-teller van de betrokken patiënt moet worden opgenomen. Het heeft geen belang hoe de betaling werd uitgevoerd. Die informatie heeft een duidelijk ander doeleinde dan de informatie die op het deel ontvangstbewijs moet worden vermeld.

Vermeldingen die moeten worden ingevuld in het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift (ontvangen bedrag, KBO-nummer, enz.)

Welke nieuwe vermeldingen moeten op het getuigschrift in het deel ontvangstbewijs worden opgenomen?

Het getuigschrift is hetzelfde wanneer u uw activiteit uitoefent als "natuurlijke persoon" of "in vennootschap", en bevat altijd een deel ontvangstbewijs. Op dat deel ontvangstbewijs moet u het volgende vermelden:

  • het van de patiënt ontvangen bedrag (contante betaling of via bankkaart), ook al is dat gelijk aan "0"
  • het KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen)-nummer van de entiteit die de honoraria int (voor rekening waarvan het bedrag wordt ontvangen). Gelieve de website van de FOD Economie te raadplegen om uw KBO-nummer op te zoeken.

Wat wordt er bedoeld met ontvangen bedrag?

Het ontvangen bedrag omvat het totaalbedrag dat door de patiënt is betaald, contant of via bankkaart, volledig of gedeeltelijk:

  • van de honoraria
  • van de persoonlijke aandelen ( remgelden)
  • van de supplementen
  • van de niet-vergoedbare verstrekkingen.

Hoe moet u het ontvangen bedrag tijdens de overgangsperiode vermelden indien u de oude getuigschriften gebruikt?

Gedurende de overgangsperiode voor het gebruik van de oude getuigschriften is het u, als u geneeskundige verstrekkingen verricht voor andermans rekening (ook voor uw eigen vennootschap), via een omzendbrief, toegestaan om het van de patiënt ontvangen bedrag (contante betaling of via bankkaart) met de hand te vermelden of af te drukken onderaan de oude modellen van getuigschriften (die bevatten immers geen deel ontvangstbewijs).

Welk KBO-nummer moet worden vermeld op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift?

Het KBO-nummer dat moet worden vermeld, is het nummer van de entiteit die de honoraria int (voor rekening waarvan het bedrag wordt ontvangen).

Afhankelijk van het geval gaat het om:

  • uw KBO-nummer als zorgverlener (indien u uw activiteit uitoefent als natuurlijke persoon en u de verstrekking voor uw eigen rekening verricht)
  • het KBO-nummer van de instelling indien u de verstrekking verricht voor rekening van die instelling
  • het KBO-nummer dat aan uw vennootschap is toegekend indien u de verstrekking verricht voor rekening van uw eigen vennootschap.

Ter herinnering, elke zorgverlener, natuurlijke persoon of vennootschap, dient een KBO-nummer aan te vragen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Gelieve de website van de FOD Economie te raadplegen om uw KBO-nummer op te zoeken.

Moet u gedurende de overgangsperiode het KBO-nummer vermelden op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift, indien u de oude getuigschriften gebruikt?

Neen.
Met het oog op administratieve vereenvoudiging is de vermelding van het KBO-nummer van de entiteit die die honoraria int, enkel verplicht zodra u de nieuwe modellen van getuigschriften gebruikt.

Wat met de vermelding van het KBO-nummer als u een feitelijke vereniging en/of een buitenlandse zorgverlener bent?

Als u een feitelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid bent of een buitenlandse zorgverlener die prestaties verricht in België, maar er niet beschikt over een vestigingseenheid, kan u tijdelijk (tot het opstellen van het protocol tussen het RIZIV en de KBO) een pseudo-ondernemingsnummer aanvragen bij het contactcentrum van Medattest (bpost), op het telefoonnummer 02/274.09.34.

Hoe moet u het getuigschrift invullen en het ontvangen bedrag vermelden, afhankelijk van de betalingsmodaliteiten?

Overzichtstabel

In te vullen

In geval van contante betaling

In geval van uitgestelde betaling

 

Op het moment van de aflevering van het getuigschrift

Op het moment van de betaling

In geval van een contante betaling, een betaling via de bankterminal in de praktijk of aan het loket van de zorgverlener / verzorgingsinstelling
  1. Deel RIZIV van het getuigschrift invullen
  2. Vermelding van het bedrag op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift
  1. Deel RIZIV van het getuigschrift invullen
  2. Vermelding van het ontvangen bedrag (=0) op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift
  1. Deel RIZIV van het getuigschrift doorstrepen
  2. Vermelding van het bedrag op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift
In geval van een betaling via storting of overschrijving Onmogelijke hypothese
  1. Deel "RIZIV" van het getuigschrift invullen
  2. Vermelding van het ontvangen bedrag (=0) op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift
U hoeft niets te doen wat betreft het getuigschrift en het ontvangstbewijs

Moet het ontvangstbewijs worden ondertekend?

Ja, het ontvangstbewijs moet worden ondertekend.
De ondertekenaar van het ontvangstbewijs is niet noodzakelijk de zorgverlener (delegatie van handtekening mogelijk – zie volgende vraag).

Is de ondertekenaar van het ontvangstbewijs noodzakelijk steeds dezelfde persoon als de ondertekenaar van de verrichte verstrekkingen?

Neen.
Het kan om verschillende personen gaan indien de handtekening wordt gedelegeerd aan een medisch secretariaat of aan een werknemer die door de innende instelling is gemachtigd om het door de patiënt betaalde bedrag te ontvangen. Daarom wordt voortaan enkel het woord "handtekening" gebruikt op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift.

Mag het ontvangstbewijs worden losgemaakt?

Het is verboden om het fiscale ontvangstbewijs los te maken van het getuigschrift voor verstrekte hulp wanneer u de patiënt zowel het getuigschrift voor verstrekte hulp als het fiscale ontvangstbewijs bezorgt.

Het verbod betreft de zorgverlener; de patiënt behoudt steeds het recht om het ontvangstbewijs los te maken van het getuigschrift voor verstrekte hulp vooraleer hij dat laatste aan zijn ziekenfonds bezorgt.

Net als vroeger, en krachtens de fiscale reglementering, mag u, wanneer u het ontvangstbewijs zonder het getuigschrift voor verstrekte hulp (deel RIZIV) gebruikt, het ontvangstbewijs losmaken. U moet het bovenste deel van het getuigschrift (deel RIZIV) doorstrepen en bewaren, en het van de patiënt ontvangen bedrag vermelden op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift.

Hoe moet u het ontvangen bedrag vermelden op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift voor verstrekkingen die uitsluitend niet-vergoedbaar zijn?

U bezorgt de patiënt een ontvangstbewijs in geval van contante betaling of betaling via bankkaart.

Net als vroeger, en krachtens de fiscale reglementering, doorstreept en bewaart u het bovenste deel van het getuigschrift (deel RIZIV), als u geen getuigschrift voor verstrekte hulp uitreikt (deel RIZIV), en vermeldt u het van de patiënt ontvangen bedrag op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift.

Hoe moet de ontvangst van een voorschot worden vermeld?

U kan enkel een voorschot ontvangen indien dat is toegestaan door de bevoegde overeenkomsten- of akkoordencommissie. Als het is toegestaan, moet u de patiënt een ontvangstbewijs geven.

Net als vroeger, en krachtens de fiscale reglementering, doorstreept en bewaart u het bovenste deel van het getuigschrift (deel RIZIV) en vermeldt u het van de patiënt ontvangen bedrag op het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift.

Wordt het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift door de patiënt aan het ziekenfonds bezorgd?

Het deel ontvangstbewijs van het getuigschrift is voor de patiënt bestemd. Het is niet de bedoeling dat dit deel aan het ziekenfonds wordt bezorgd.

Meer informatie

Contacten

Attesteren van verstrekkingen

E-mail:
attest@riziv.fgov.be

Gerelateerde pagina's

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: