Geen 102395 meer vanaf 1 januari 2016

ASGB-BERICHT 2015.066

Geachte Collega,

In het akkoord artsen-ziekenfondsen 2016-2017 dat op 22/12/2015 werd afgesloten, wordt in punt 4.1.2.1 bepaald dat het GMD+ ophoudt te bestaan vanaf 1/1/2016.

Dit vraagt enige toelichting:

Het nomenclatuurnummer 102395 kwam in 2011 tot stand als vergoeding voor de bespreking met de patiënt van de checklist van de preventiemodule. Die preventiemodule is onderdeel van het GMD. Voor deze prestatie stond aanvankelijk een groot bedrag gebudgetteerd, maar de prestatie is nooit compleet van de grond gekomen. Als gevolg daarvan heeft de huidige regering vorig jaar al  het niet gebruikte deel van het budget geschrapt uit het huisartsenbudget als bezuinigingsmaatregel: 17 miljoen euro (men noemde dit: ‘onderbenutting van het budget GMD+’).

Het ASGB heeft in 2010 en 2011 zeer grote inspanningen gedaan om de preventiemodule tot stand te brengen, dus het kostte ons wel moeite om deze prestatie nu op te offeren. Maar aan de andere kant moeten wij toegeven dat het ASGB nooit echt gelukkig is geweest met de vorm die het  GMD+ uiteindelijk had aangenomen. Waar wij het hadden gezien als een extra forfait, dat werd toegevoegd aan het GMD-forfait voor het in de loop van het jaar opvolgen van een aantal preventieparameters, werd het in de loop van de onderhandelingen indertijd herleid tot een nomenclatuurnummer voor het éénmalig overlopen van de checklist. We stellen vast dat het gebruik van dit nomenclatuurnummer in de loop van de jaren ver onder de verwachtingen bleef.

Aan de andere kant stelde het ASGB vorig jaar al voor om in de toekomst het GMD-forfait op te waarderen in functie van de zorgnoden van een patiënt. Dit ligt in lijn met de toekomstvisie op de zorg voor de patiënt met complexe en/of chronische zorg. In de diverse nota’s, die hierover de afgelopen tijd zijn verschenen, wordt telkens aangehaald dat een aantal inspanningen, die moeten worden geleverd door een huisarts bij het begeleiden van een patiënt met een grotere zorgnood, niet in nomenclatuurnummers te vatten zijn (overleg met andere leden van een multidisciplinair team, invullen van formulieren, etc…). Ook onze partners in de medicomut schenen zich hier nu bewust van te zijn. Daarom leek ons nu de tijd rijp om met deze zeer belangrijke opwaardering van het GMD van start te gaan. In een eerste fase, wordt het GMD-forfait voor patiënten met het statuut ‘chronisch zieke’ in de leeftijdscategorie 45-74 jaar, verhoogd tot 55 euro. Hiervoor wordt een bedrag uitgetrokken van 9,136 miljoen euro. Omdat we met grote besparingen te kampen hebben, heeft het ASGB met spijt in het hart toegestemd om het budget van 6,5 miljoen euro van het GMD+ hiervoor op te offeren en te integreren in deze verhoging van het GMD-forfait.

Voor het ASGB is dit slechts het begin: in de toekomst zal ook het GMD-forfait van andere nog te definiëren patiënten met verhoogde zorgnoden en andere leeftijdscategorieën, moeten worden verhoogd. (Ter herinnering: zo is ook het huidige GMD-forfait indertijd in meerdere fasen tot stand gekomen). We beseffen dat een huisarts, die in het verleden het GMD+ consequent toepaste, door deze maatregelen in het begin geld zal verliezen. Maar deze opwaardering van het GMD-forfait is als toekomstmaatregel voor de ganse beroepsgroep zeer belangrijk en het budget hiervoor ligt nu al hoger dan voor het GMD+ alleen het geval was.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur.

 

Reacties

Verstandige beslissing waarvoor dank.

Dirk Van de Voorde

Akkoord met de achterliggende redenering. Maar waarom wordt deze maatregel beperkt tot maximaal 75 jaar? Voor de bejaarde en hoogbejaarde populatie is de zorg zeker niet eenvoudiger, en is de vergoeding per prestatie nog minder adequaat.

Johan Buffels

Ik begrijp de redenering. We vergeten inderdaad de bejaarde, maar ook de kinderen, bij wie het belangrijk is om van in de beginne het dossier en dus ook de sumehr zo volledig mogelijk te hebben.
Het GMD heeft toch, naast het fideliseren van de patiënt vooral een belangrijke preventieve rol te spelen en daar begint men duidelijk het best van in het begin. Dus graag een redenering met meer respect voor de patiënt en niet enkel een economische redenering.

Sumio Yoshimi

Ik begrijp de economische kant van de redenering. Men vergeet hier de kinderen en babys, bij wie het degelijk opstellen van een dossier, met inbegrip van familiale aandoeningen, congenitale aandoeningen, vaccins, allergieën en nog veel meer, heel belangrijk is, dit om perfekte sumehrs te hebben en aldus onze preventieve taak een versnelling hoger te krijgen.
Voor de bejaarden sluit ik me aan bij Johan Buffels.
Verder stel ik ook vast dat er geen enkele indexering is van de honoraria voor huisartsen. Enkel verlies. Dit zal wel een politieke keuze zijn die we waarschijnlijk allen betreuren.

Beste wensen voor 2016

Sumio Yoshimi

Anderzijds is preventie en de verschillende onderdelen ( rookstopadvies, advies beweging, advies gezonde voeding, boostrix en griep, cardiovasculair risicomanagement en zeker kankerscreening op deze leeftijd in elk geval veel minder lonend, zowel vanuit een maatschappelijk oogpunt ( nog weinig qualy's te winnen) als vanuit individueel standpunt ( een hoop miserie en zelf gevaar op medicalisering, overdiagnose en overbehandeling, met maar weinig potentieel rendement.
Dat men deze leeftijden heeft gekozen is waarschijnlijk omdat men niet het GMD ( met boven de 75 inderdaad zéér belangrijke luiken van zorgplanning enz..), maar wel de preventiemodule wou integreren/belonen.
Of niet ?

PS Persoonlijk vind ik dit nog steeds een belachelijk bedrag voor wat men ons wil laten doen. En men wil dat inderdaad. een collega van mij kreeg vorige maand ZIV-inspecteurs op bezoek die haar rond een aantal patiënten vroegen waar ze genoteerd had dat ze het over gezonde voeding gehad had !! Los van het GMDplus wel te verstaan.

viaene mark

Het GMD+ was bedoeld als een preventie/detectie instrument;
dit aspect gaat compleet verloren wanneer gekozen wordt voor een doelgroep "chronisch zieke", bij wie de meeste risicofactoren reeds bekend zijn !

Conclusie: preventie/detectie door de huisarts gaat opnieuw de mist in.
Wanneer men besparen belangrijk vindt, is counseling en vroegtijdige detectie dat dan niet??

eric de groote

Kwestie van budget.Maar zowel voor oudere patiënten als voor jongere, of voor patiënten met andere te definiëren verhoogde zorgnood moet dit in de toekomst uitgebreid worden. Daarom zeggen wij ook dat dit voor het ASGB slechts het begin is en wijzen we erop dat de invoering van het GMD, zoals we dat nu kennen, ook in stappen is gegaan. In het akkoord staat daarom ook in punt 4.1.2.1 de zinsnede ' in een eerste fase'.

Reinier Hueting

Het laten vallen van de index was inderdaad één van de vele bezuinigingsmaatregelen van de regering.

Reinier Hueting

Vandaar dat het ons veel moeite kostte om het GMD+ op te offeren. Bij de onderhandelingen in 2014 hebben wij ons daar nog tegen verzet, maar ook in 2015 kende het gebruik van 102395 nauwelijks groei.
Om het aspect preventie niet helemaal uit het oog te laten verliezen, zijn in punt 4.1.2.2 bij de te noteren parameters een aantal preventieve items opgenomen: geen probleem voor een huisarts die het GMD ook al als preventief instrument gebruikte.

Reinier Hueting

Collega's,

Leeftijd is heel relatief;
Wij willen toch investeren in de oudere populatie, die gezorgd hebben voor onze huidige kennis!
Tevens wil ik een oproep doen voor de jongeren in onze maatschappij, waar te weinig wordt geïnvesteerd op vlak van gezondheid. Zij zijn de toekomst en in deze snel evoluerende maatschappij, Ik dat heel wat jongeren coaching nodig hebben. Ik denk aan de jongeren met asperger autisme...Adhd enz. ..
Beste wensen 2016.
Leo Eddy De Pooter

De Pooter Leo

Beste Collegae,

Ik deconventioneer omdat deze conventie met woorden de centrale rol van de huisarts aangeeft (iets wat eigenlijk niet dient geambieerd te worden) om dan vervolgens de ondersteuning die nodig is niet door te voeren.
Ik vind in deze conventie geen aanzet om het steeds complexere management van de praktijk te ondersteunen. We hebben een termijnsplan nodig waarbij huisartspraktijken die kwaliteit bewijzen ondersteuning krijgen voor hun management. Dit is meer dan Impulseo geld.
Ik heb met bitterheid moeten vernemen dat het ASGB de preventie module van het GMD heeft losgelaten. In Turnhout hebben we het preventiecentrum opgericht dat voor meer dan 6000 patienten een preventieconsult deed door een verpleegkundige waardoor we als huisartsen hier het GMD plus tenvolle konden benutten, en een nieuw soort consult in onze praktijken hadden: het preventieconsult op afspraak. Nu de stimulus van gMD plus wegvalt is dit een grote streep door de rekening! Zeker niet goed te maken door een onduidleijke groep chronisch zieken tiussen 45 en 75: wat een idee om te stoppen bij 75jaar! Welke criteria zijn er trouwens om van een chronisch zieke te spreken. Hangt dit samen met de zorgkost?
En dan is dit een conventie voor 2 jaar afgesloten zonder indexering van het ereloon. Terwijl de consulten complexer worden, het werkvolume toeneemt, de nood tot teamwerk groter: niet indexeren doet meer prestaties leveren...minder uitkijken naar anderen, want iedereen wil "besparen".
Men slaagt er nog maar eens niet in om de ereloonsupplementen voor specialisten in duidelijk kanalen te leiden en daar te gaan besparen; het wordt in een werkgroep gestoken, met op termijn welk resultaat? Juist! Sorry voor mijn cynisme, maar deze materie heb ik 15 jaar geleden in het RIZIV ook horen in werkgroepen steken.
En dan heel het hoofdstuk over de wachtposten huisartsen: lees "besparingen" in de wachtposten!
Is er dan niks goed?
Toch wel: het zorgtraject diabetes wordt opengebroken naar de belangrijkste groep diabetici.

Groeten!
Dr L Seuntjens
Dr Luc Seuntjens

Dr Luc Seuntjens
2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.123

Online-infosessie: co-governance voor artsen in ziekenhuisbestuur (17/9 om 20u)

 

In het groter kader van de aan gang zijnde hervorming van de ziekenhuisfinanciering ligt ook het dossier van de co-governance van de artsen in het ziekenhuisbestuur op tafel.

Meer nog, het is zelfs ASGB/Kartel geweest die dit als eerste geïnitieerd heeft en dit op ons congres van maart 2023, zie ppt als bijlage bij dit bericht, waarna ook de andere ‘partijen’ er zijn over gaan nadenken. Op de ad hoc werkgroep inzake de ziekenhuishervorming o.l.v. Johan Kips dient dit de komende maanden gefinaliseerd te worden.

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link: