Meldingsplicht bij de BTW-administratie voor kostendelende groeperingen

ASGB-BERICHT 2016.148

 

Geachte Collega

De overheid voert met een niet aflatende ijver nieuwe regelgeving in!

Dit keer gaat het over de BTW die in sommige gevallen zou verschuldigd zijn door kostendelende groeperingen (KDG) op kosten die doorgerekend worden aan of verdeeld worden tussen de leden.(zie circulaire in bijlage 1)

Een artsenassociatie (kostenassociatie, maatschap) waar bepaalde kosten gemeenschappelijk zijn en waar die kosten volgens bepaalde verdeelsleutels onder de associés verdeeld worden is in veel gevallen een kosten delende groepering.

MAAR er is echter voorzien dat indien de KVG aan een aantal voorwaarden voldoet, er geen BTW moet aangerekend worden op de interne kostenafrekeningen.

Welke zijn die voorwaarden? 

° Er moet een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. Nagenoeg alle associaties hebben een dergelijk contract. Een feitelijke vereniging volstaat. Het is niet nodig een overkoepelende rechtspersoon/vennootschap op te richten.

° De groepering heeft een eigen naam en adres en er wordt een beheerder of  verantwoordelijke, aangesteld om de communicatie met de overheid te verzorgen. Ook hier beantwoorden de meeste associaties aan.

° De associatie moet een eigen bankrekening hebben en een eigen boekhouding voeren, afzonderlijk van de boekhouding van de leden. Er worden geen speciale eisen gesteld waaraan de boekhouding moet beantwoorden. De boekhouding moet wel elk jaar aan de leden bezorgd worden.

° De bijdrage of vergoeding die de leden van de associatie betalen, mag enkel de betaling dekken van het deel van een lid of associé in de gemeenschappelijke kosten.

° Meldingsplicht. Dit is nieuw. In principe moeten alle KDG vóór 31 januari 2017 een aangetekend schrijven zenden aan het plaatselijk BTW-kantoor. (zie lijst BTW-kantoren in bijlage 2)

Wat moet er dus concreet gebeuren?

Uiterlijk tegen 31 januari 2017 moet volgende info AANGETEKEND bezorgd worden aan het bevoegde BTW-kantoor.

° Benaming van de zelfstandige groepering en ondernemingsnummer (indien dit al bestaat)

° Adres

°  Samenwerkingscontract van de groepering

°  Datum van aanvang van de activiteiten

° Aard van de activiteiten

° Ledenlijst:

- voor leden-natuurlijke personen: naam, adres, rijksregisternummer, aard activiteit;

- voor leden-vennootschappen: naam, ondernemingsnummer, maatschappelijke zetel.

Latere wijzigingen (leden die uit de groepering treden of nieuwe toetredende leden) moeten eveneens gemeld worden

° Beheerder : dit is het lid dat als contactpersoon, aanspreekpunt zal optreden bij de BTW.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link:

2024.121

Huisartsen: formulier tegemoetkoming zorgcontinuïteit beschikbaar

 

Op 14 augustus jl. hebben we u al gemeld dat er twee nieuwe premies voor de ondersteuning van huisartsenpraktijken in voege getreden zijn; zie https://asgb.be/node/28876.

Eén van deze premies is de tegemoetkoming inzake zorgcontinuïteit

2024.120

Vertraging voor RIZIV-sociaal statuut van 2023

 

Het RIZIV laat vandaag, 28 augustus 2024, weten dat er een maand vertraging opgetreden is in het berekenen van de premiebedragen voor 2023 (inzake RIZIV-sociaal statuut voor geconventioneerde zorgverleners).

Dit heeft onder meer de volgende twee gevolgen.

Ten eerste heeft u nu een maand langer de tijd (tot 30 september i.p.v. 31 augustus) om in ProGezondheid na te gaan of men u wel het juiste bedrag toekent.