Gegevensinzameling zorgtrajecten

ASGB-BERICHT 2017.171

Geachte Collega,

Er bereiken ons nogal wat klachten over moeilijkheden bij de verplichte inzameling van de gegevens van de zorgtrajecten. Sommige software pakketten zouden nog steeds niet in staat zijn dit te doen en de webtoepassing HD4PrC schijnt ook niet erg gebruiksvriendelijk te zijn.

Als u moeilijkheden hebt ondervonden, laat het ons dan weten.

Wij zullen de klachten bundelen en voorleggen in de Medicomut.

Graag kort en bondig, met vermelding van de naam van het softwarepakket.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

 

Reacties

ik ben ook verplicht de webtoepassing te gebruiken. Daarbij ondervind ik een aantal problemen:
* het duurt ontzettend lang als je een nieuw gegeven wil toevoegen
* het zou veel handiger worden als je slechts éénmaal een eenheid zoals "%" of "g/dL" zou moeten invullen
* ik heb totaal geen idee of de gegevens wel verzonden zijn

Philippe Ryckebosch

Beste,

dank om dit op te nemen.
Het manueel invullen van de zorgtraject gegevens is niet gebruiksvriendelijk.

1. Manueel ingeven aangezien Medidoc gebruikers door CORILUS in de kou blijven staan. Ondanks het betalen van de jaarlijkse bijdrage (die in 2017 even hoog was als de voorbije jaren) werd er helemaal geen enkele update of software aanpassing doorgevoerd.
2. Het manueel invoeren van de zorgtraject is tijdrovend doordat heel wat dezelfde gegevens telkens opnieuw moeten ingevuld worden. De website is overduidelijk niet ontwikkeld door artsen, of in samenspraak met artsen. Het is niet begrijpelijk dat er voor het invullen van een bloeddruk 6 velden afzonderlijk moeten ingevuld worden: 1. de systolische waarde, 2. de eenheid, 3. de datum, 4. de diastolische waarde, 5. de eenheid, 6 de datum. Alle logica hier vraagt om dit veel gebruiiksvriendelijker te maken (en dat is dan duidelijk nog een eufemisme...). Hetzelfde geldt uiteraard voor andere gegevens die moeten ingevuld worden
3. na het invullen van alle gegevens komt e reen foutmelding waardoor de huisarts helemaal niet meer zeker is of deze gegevens nu correct opgeladen zijn of niet.

Met vriendelijke groet,

en een mooi eindejaar gewenst,

Johan WENS

Johan Wens

Windoc slaagt er nog steeds niet in om automatisch de gegevens uit de labo’s te halen. Volgens de helpdesk omdat de termen die de overheid hanteert in hun applicatie (bvb hemoglobinemie) niet overeenkomen met de gebruikte term in het labo zelf (in casu hemoglobine)... Gevolg: voor alle ptn manueel de waarden, eenheid en datum moeten extraheren en intypen, dit voor elke gevraagde parameter en minstens één keer per jaar vanaf het jaar voor de start traject tot op heden. Kafkaiaanse waanzin! Rechtstreeks indienen op website is al even dol:eenmaal ingegeven worden ze schijnbaar niet geregistreerd, of ze komen alleszins niet in de overzichtslijst terecht. “We zijn er mee bezig, normaliter zou dit tegen 20 december opgelost moeten zijn”... of we dan na 20 december dezelfde waarden nog eens zullen moeten ingeven voor dezelfde ptn, of de waarden toch opgeslagen blijken, iedereen heeft er het raden naar. Ridicuul dat hier zoveel tijd en moeite ingestoken moet worden, met de vorige registraties via ACHIL is tot op heden nog NIETS gebeurd qua wetenschappelijke verwerking, zal deze registratie dan wel nuttig blijken? En de arts, hij zwoegde voort...

Amant Tom

Windoc versie 9.14.4.100.die ik heb kan het niet.

Wim Verhoeven

Windoc versie 9.14.4 die ik heb kan het niet.

Wim Verhoeven

Ik probeerde vandaag mijn zorgtrajecten door te geven maar kreeg volgende melding: Deze site is niet bereikbaar
Het IP-adres van de server van hd4prc.healthdata.be kan niet worden gevonden.
Voer Windows Netwerkcontrole uit.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Geert De Loof

Er zijn zonder twijfel opmerkingen te maken over dit punt :

- behoorlijk belachelijk om zulke futiele gegevens met zulke ingewikkelde, absoluut kosten-inefficiënte procedures te verzamelen.
- telkens op het einde van de 5 jaar wordt er zulke druk ontwikkeld op de huisartsensoftware pakketten die men een jaar geleden al had kunnen definiëren.
- duidelijk is dat in de software wereld een spel gespeeld wordt met de overheidsopdrachten die ontwikkeld worden om (toevallig???) altijd dezelfde pakketten te bevoordelen (zeg maar ontwikkeld worden door die pakketten en dan doorgegeven worden aan de overheid) en dat zijn degene die nu niet klagen. Uiteraard is het niet mogelijk om tijdig alle gegevens vrij te geven aan de softwareboeren zodat alles tijdig getest en doorgeschoven kon worden naar de artsen.
- uiteindelijk komt de druk bij de artsen waarvan NIEMAND het nut van deze inzameling ziet. STOP deze waanzin.
- in dit kader moet ook gezegd of liever geschreeuwd worden dat de communicatie tussen huisartsen en specialisten nog steeds niet werkt en VEEL administratieve overlast geeft (zefls geen briefing debriefing mogelijk want - specialit niet bereikbaar op zijn rizivnummer, terwijl dit al jaren als maatregel opgelegd is en voor de huisartsen de mogelijkheid biedt om met een tik op de pc ALLE informatie door te spelen naar de specialisten - dus niet !!) terwijl kinderen tussen werelddelen communiceren zonder een seconde te blozen. Het blozen van schaamte komt toe aan de medische wereld.
- als straks de bedrijven (nextuzhealt) in staat zullen zijn om te werken op de verzamelde gegevens van de patëint zonder de behoefte ¨van een bite uitwisseling (want de patiënt geeft zelf de toestemming) zullen we zien wie dat er echt "the best intensions" heeft bij de wetenschappelijke bank, de artsen, het overheidsbeleid, het software wereldje, etc...

Gilbert Schraepen

schraepen gilbert

Wij werken met Medigest, ook dit softwarepakket (Corilus) is niet klaar om de gegevens door te geven (ondanks jaarlijkse betaling voor de software...)
Ik sluit mij volledig aan bij de punten van Johan Wens
Wij maakten in de praktijk ook de bedenking dat bij het ondertekenen van het zorgtraject niet vermeld staat dat de huisarts gegevens moet doorgeven. In hoever kunnen wij dan nu verplicht worden om dit te doen? Wij willen dit wel doen, het is geen ideologische principeskwestie, maar het is praktisch bijna onhaalbaar. Ik zie niet goed waar ik die uren tijd nog ga vinden voor het einde van het jaar....

els van hooste
2024.122

RIZIV-toelichting over gebruik nieuwe nomenclatuurnummers voor bezoek WZC

 

We hebben u al gemeld dat er sinds 1 juni 2024 een nieuwe regeling bestaat voor bezoeken door huisartsen in een WZC, zie https://asgb.be/node/28817.

Idem voor dergelijke bezoeken door bepaalde artsen-specialisten, zie https://asgb.be/node/28823.

Welnu, op de website van het RIZIV werd op 30 augustus jl. bijkomende toelichting over het gebruik van deze nieuwe nummers gepubliceerd. Klik hiervoor op de onderstaande link:

2024.121

Huisartsen: formulier tegemoetkoming zorgcontinuïteit beschikbaar

 

Op 14 augustus jl. hebben we u al gemeld dat er twee nieuwe premies voor de ondersteuning van huisartsenpraktijken in voege getreden zijn; zie https://asgb.be/node/28876.

Eén van deze premies is de tegemoetkoming inzake zorgcontinuïteit

2024.120

Vertraging voor RIZIV-sociaal statuut van 2023

 

Het RIZIV laat vandaag, 28 augustus 2024, weten dat er een maand vertraging opgetreden is in het berekenen van de premiebedragen voor 2023 (inzake RIZIV-sociaal statuut voor geconventioneerde zorgverleners).

Dit heeft onder meer de volgende twee gevolgen.

Ten eerste heeft u nu een maand langer de tijd (tot 30 september i.p.v. 31 augustus) om in ProGezondheid na te gaan of men u wel het juiste bedrag toekent.