Vanaf 1 juli 2022 moeten artsen ‘elektronisch betalen’ aanbieden
Een nieuwe wet die van toepassing is op alle ‘ondernemers’ voert de verplichting in om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden vanaf 1 juli 2022. Ook een arts wordt als een ondernemer in de juridische zin van het woord beschouwd. U zal uw patiënten dus ook die mogelijkheid moeten geven. Hierna lichten we aan hand van drie vragen toe wat dit concreet inhoudt.
Mag u nog cash ontvangen na 1 juli? Jazeker, er komt geen verbod op cash, u bent enkel verplicht om ook in de mogelijkheid van elektronisch te betalen te voorzien.
Kan de patiënt kiezen hoe hij betaalt na 1 juli? Ja en nee. Ja, hij kan kiezen tussen cash en elektronisch. Nee, want hij is in zijn verdere keuze beperkt. De nieuwe wet verplicht u immers maar tot het aanbieden van één elektronische betaalvorm; meer dan dat mag maar moet niet. Heeft u bv. enkel Payconic (by Bancontact) voorzien en wil de patiënt de ‘echte’ Bancontact gebruiken, dan heeft hij pech. U kunt dan vragen om ofwel toch Payconic te gebruiken ofwel cash te betalen, zo handelt u 100% conform de nieuwe wet.
Moet u vanaf 1 juli een betaalterminal hebben? Helemaal niet. Zo werkt bv. Payconic via een app op de smartphone en dus zonder betaalterminal (en bijhorende aankoop- of huurkosten). Maar het valt zelfs nog beter mee dan dat, want ook een ‘klassieke’ overschrijving wordt als een elektronisch betaalmiddel beschouwd volgens de nieuwe wet. Een arts die zijn patiënten de keuze laat tussen cash betalen of overschrijven (zonder enige andere vorm van betalen aan te bieden) is dus ook 100% in orde.
Als bijlage bij dit bericht vindt u nog de integrale tekst van de nieuwe wet.
Reacties
Ik ben in behandeling bij een arts die me altijd cash laat betalen, als ik vraag om eventueel met de gsm of de kaart te betalen zegt hij altijd, nee want dan wordt ik daar dubbel op belast.
Als kleine zelfstandige stoot me dit wel tegen de borst, wij worden allemaal dubbel belast beste dokter vandaar de regeling dat je wettelijk verplicht bent om een ander digitaal betaalmiddel aan te bieden.
Daarbij komt dat de consultatie elke keer me €80 kost, maar op het doktersbriefje voor de mutualiteit maar €40 opstaat...
Hierbij ligt hij de staat dubbel op als je het mij vraagt.
Kan ik dit ergens aangeven?
Reactie toevoegen