Wet diverse bepalingen wijzigt bepalingen over de DGEC

2022.082

De op 30 mei 2022 gepubliceerde Wet diverse bepalingen gezondheid heeft ook het deel over de DGEC (dienst voor geneeskundige evaluatie en controle) dat in de GVU-wet staat, aangepast. Deze aanpassingen zijn ingegaan 10 dagen na publicatie, dus op 9 juni 2022.

De belangrijkste aanpassing is wellicht dat de mogelijkheid van monitoring in geval van overconsumptie afgeschaft werd. Die mogelijkheid, de Leidend Ambtenaar kon beslissen om een zorgverlener eerst onder toezicht te plaatsen, werd eind 2006 ingevoerd maar nu dus terug afgevoerd. Net als bij nomenclatuurinbreuken zal er voortaan dus bij overconsumptie direct beslist worden om al dan niet te ‘vervolgen’.

Daarnaast gaat het om een lange lijst van technische aanpassingen waarvan we hierna een niet-exhaustief overzicht geven.

In art 77 sexies van de GVU-wet staat dat misbruiken van de derdebetaler bestraft kunnen worden met een schorsing van de derdebetaler. De wet diverse herschrijft het artikel met als belangrijkste nieuwigheid: de termijn om uw verweermiddelen tegen de schorsing in te dienen wordt een maand i.p.v. 15 dagen én u kunt ze nu ook elektronisch indienen.

In art. 142,§2, 6de en 7de lid van de GVU-wet is een speciale procedure voorzien voor inbreuken tot 3.000 euro: door terugbetaling voorkomt u verdere administratieve vervolging. Vroeger stond er dat de procedure “uitdoofde” maar omdat dit voor verwarring zorgde (er werd soms beweerd dat toch nog administratieve vervolging mogelijk zou zijn), heeft men er nu “uitsluiten” van gemaakt.

Het indienen van uw verweermiddelen tegen een pv van vaststelling inzake nomenclatuurinbreuken of overconsumptie kan nu ook elektronisch en niet alleen meer via aangetekende brief. Het moet binnen de 2 maanden (te tellen vanaf het pv van vaststelling).

Men voert het elektronisch maken van de ganse procedure in: de pv’s van verhoor, het pv van vaststelling, enz. Er wordt een heus elektronisch dossier opgemaakt en bijgehouden (met respect voor de GDPR).

Men geeft de DGEC de mogelijkheid om toegang te hebben tot het CAP (centraal aanspreekpunt van de Nationale Bank) om te checken welke rekeningnummers de zorgverlener heeft. Dit zou moeten dienen om te zien of men niet via een ander nummer/andere entiteit blijft voortwerken tijdens bv. een schorsing.

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
13 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.161

Politieke impasse over RIZIV-budget 2025, wat nu met akkoord 24-25?

 

Op 4 november 2024 is het Kartel (ASGB/GBO/MODES) de opzegprocedure van het akkoord 2024-2025 gestart. Waarom? Omdat de toekomst van het overlegmodel op het spel stond (en staat) door politiek getouwtrek, zie ook https://asgb.be/node/28921.

2024.164

Opiniestuk Dr. Brepoels: "Inefficiënties in ziekenhuizen zijn wél ons probleem"

 

De voorzitter specialisten van ASGB, Dr. Lieselot Brepoels, werd door De Specialist aan de tand gevoeld over uitspraken die gedaan zijn tijdens een debat georganiseerd door BVAS. 

Daar was namelijk te horen dat de inefficiënties van ziekenhuizen niet het probleem van de artsen zijn. 

"Hoewel ik begrijp waar de boodschap vandaan komt, vind ik dit een zeer problematische zienswijze. De ziekenhuisorganisatie en zijn (in)efficiënties is wel degelijk óók ons probleem, als artsen.", aldus Dr. Brepoels.

2024.163

Bericht aan de medische raden: enquête honorariumsupplementen en afdrachten

 

Wij ontvingen vragen over deze enquête (zie brief in de pdf als bijlage bij dit bericht) en of we al dan niet aanraden om deze in te vullen.

Het antwoord is simpel: het is een bonafide enquête, vertrekkende vanuit de NCPAZ na goedkeuring vanuit de artsensyndicaten, en met als doel een correct beeld te krijgen op de supplementen in de ziekenhuizen.

We kunnen niet pleiten dat supplementen essentieel zijn voor het voortbestaan en de investeringen in de ziekenhuizen, als we niet kunnen aantonen over welke bedragen het gaat. We zullen dit dus moeten illustreren.