Budget 2023: ASGB/Kartel realiseert grootste deel van zijn budgetnota.

2022.176

 

Het zijn helaas geen klassieke tijden met een doorgemaakte pandemie, actuele energiecrisis en torenhoge inflatie. Toch werd in die context gisteren in een constructieve sfeer tussen alle partners een akkoord rond de besteding van de indexmassa voor 2023 gevonden. Volgende punten werden mede door ons gevraagd en weerhouden in het budget:

  1. Maximale indexatie: in het akkoord 22-23 was een selectieve besteding van 1 procentpunt van de indexmassa ingeschreven. De rest is lineair aangewend, dus 7,11% voor iedereen, behalve voor de klinisch biologen die een iets lagere index krijgen als correctie voor de volledige indexering van de forfaitaire honoraria per voorschrift (dit werd ook door ons gevraagd en op tafel gelegd, in overleg met onze klinisch biologen).

 

  1. Opwaardering consultaties: dit is al decennia één van onze kernpunten en was ook mede door ons in het akkoord 22-23 ingeschreven. Er is een opwaardering van alle consultaties gerealiseerd waardoor het minimumtarief op 30 euro is gebracht. Een bijkomende inspanning moet nog volgen in 2024 om het reële tarief op 30 euro te krijgen, los van de index. Tijdens het weekend hebben we een bijkomend voorstel tot opwaardering van consultaties van disciplines met het minste technische prestaties en/of de laagste inkomens op tafel gelegd. Dit is tot onze tevredenheid deels weerhouden: een aantal disciplines zoals kinderpsychiaters, hematologen, neurologen e.a. krijgen een bijkomende opwaardering van 1 euro op hun tarieven (bovenop de index). Ons initieel voorstel ging verder maar we vonden hiervoor helaas geen steun. In de komende jaren hopen we meer steun te vinden bij de partners om nog verder te gaan in het opwaarderen van consultaties bij disciplines die hieruit het leeuwendeel van hun inkomen halen.

 

  1. Praktijkondersteuning voor de huisarts: Samen met AADM was dit ook voor ons een zeer belangrijk punt en we zijn tevreden dat hier een aanzienlijk budget voor is ingeschreven. We blijven wel kritisch kijken naar de uitwerking om misbruiken te voorkomen én we gaan aandringen op een generische regeling voor praktijkondersteuning voor alle artsendisciplines (vanaf 2024).

 

  1. Voor de startende huisartsen wordt een extra GMD-premie voorzien.

 

  1. Opwaardering anesthesie: de kleinste nummers werden op onze vraag opgewaardeerd naar K51. Wij wilden deze oefening evenwel over 2 jaar spreiden (ook in de andere dossiers gaan al heel wat middelen naar anesthesie) om zo extra budgettaire ruimte te creëren voor de consultaties, maar we kregen hiervoor geen steun. Ook niet van de VI die nochtans altijd de mond vol hebben van herijking. Sommige collega’s gedragen zich in de NCAZ niet als vertegenwoordiger van een multidisciplinair syndicaat maar van de eigen portefeuille.

 

  1. Meervoudige bezoeken van de huisarts aan WZC: het nodige budget werd gevonden voor de regeling die op tafel lag.

 

  1. Multidisciplinair overleg met de nefroloog voor patiënten met preterminale nierinsufficiëntie.

 

  1. .Er zijn momenteel 105 klinisch infectiologen erkend maar hun aantal prestaties is nog onbekend. In het KB van 28/11/2021 hebben we al een toeslag op hun raadplegingshonorarium gecreëerd. Een budget van 1 miljoen hebben we gevraagd om voorzichtig 1 euro extra toe te kennen (bovenop de opgewaardeerde basisraadpleging). Voor de medisch microbiologen moet nog een voorstel worden uitgewerkt.

 

 

Hoewel we een akkoord sloten voor 2 jaar wordt het na 1 jaar toch gedeeltelijk herschreven met de invoering van een aantal nieuwe verstrekkingen die we op zich wel steunen maar die helaas de bovengenoemde in het akkoord voorziene prioriteiten weer naar de achtergrond gedreven hebben. Wie het anders wil weet naar wie volgend jaar zijn lidgeld en stem moeten uitgaan.

 

Initiatieven uit TGR: we hebben deze lijst nog mee verfijnd en zo toch nog enig extra budget kunnen vinden voor het opwaarderen van de consultaties. Een aantal initiatieven zoals sluiten linkerhartoortje, interventionele bronchoscopie, arteriële katheter, radiofrequente pijnbehandeling,  uitbreiding OCT, interventionele radiologie (radioablatie) werden budgettair goedgekeurd..

 

Verder hebben we enkele algemene principes op tafel gelegd:

    1. Budgetoverschrijding: indien er een budgetoverschrijding is binnen een medische discipline die enkel kan verklaard worden door onoordeelkundig gebruik van middelen of bewuste initiële onderbudgettering, dan vragen we dat dit afgeroomd én geherinvesteerd wordt binnen het volledige budget van de medische honoraria. In een tijd waar de budgettaire middelen beperkt zijn en de medische noden hoog vinden we budgettaire orthodoxie en interdisciplinaire solidariteit essentieel.

 

    1. Doelmatige zorg: indien er onoordeelkundig gebruik van middelen (cfr. auditrapporten) wordt vastgesteld dan staan we op de eerste rij om te herinvesteren in nieuwe initiatieven. Indien besparingen gewoon dienen om weg te vloeien uit het budget om casemanagers en zorgcoördinatoren te financieren staan we op de laatste rij.  We roepen alle disciplines op om ons nu zelf al voorstellen te bezorgen. Indien ze vanaf 2024 worden opgelegd dan gaat volgens de nu geldende regelgeving -die we vooralsnog proberen aan te passen- 50% van dat budget verloren. Voorbeeld: na het jarenlang vaststellen door de DGEC van tal van misbruiken en enorme praktijkvariaties, hebben we voorgesteld om de ambulante monitoring te incorporeren in de A-honoraria. Voor iedere correct werkende spoedarts betekent dit een bijkomende opwaardering.

 

    1. De sociale bescherming van ASO en HAIO werd jammer genoeg nog steeds niet geregeld maar daarover wordt eerstdaags verder overleg gepland.

 

Reacties

En ces temps de réformes, il est devenu impossible de lire la Nomenclature, qui au fin des ans s'applique pour certains avec une pratique libre en non conventionné dans l'ambulatoire, pour d'autres avec des suppléments importants mais qui dépendent d'un choix de chambre hospitalière et enfin avec des prélèvements hospitaliers variables entre hopitaux et sans parler de la variabilité des frais de fonctionnement et de personnel et de ceux qui fonctionnent avec des forfaits parfois généreux. Ma position est de soutenir, dans l'esprit de l'efficience, tous les types de pratiques, l'équité, les pratiques les plus performantes, plus de prévention, plus de première ligne et une médecine spécialisée au bon endroit et au juste prix. Surtout la transparence et une revalorisation du travail du médecin. je me sens particulièrement visé quand on cite certains membres de le CNMM. je ne peux laisser passer cela. Il est en effet étonnant, de ne pas voir comme président d'un syndicat que les honoraires des anesthésies, pour des petits codes chirurgicaux - de plus en plus importants au vu du shift ambulatoire et de l'augmentation des activités de jour, sont parfois ridicules voire dérisoires ( on parle de moins de 50 euros avant prélèvements de frais pour des anesthésies d'une heure ou plus ) pour un risque accru ( par ex les RMN pour les enfants ou des patients ASA4, qu'il est impossible de soigner autrement que sous anesthésie ). De plus, le confort des patients et l'évolution des dépistages et des modalités de soins, nécessitent de plus en plus l'intervention des anesthésistes dont l'activité a augmenté énormément alors que leur budget est en diminution ( tenant compte de l'index raboté - on parle de oins de 400 Mio en Belgique ), Je ne pense pas que le fait d'être moi-même anesthésiste doit m'empêcher de défendre toutes les spécialités en ce, y inclus l'anesthésie. C'est même un devoir de le faire en restant juste. Le reproche qui est fait est inacceptable. Proposer de retarder la revalorisation des prestations inférieures à 50 euros est tout simplement inadmissible, surtout quand la demande du secteur était de revaloriser au minimum à K72 ( et pas à K51 comme proposé ). Cela est tout aussi mal venu quand il n'y a pas eu de franc soutien pour accorder un "petit budget" pour soutenir la consultation préopératoire, qui au final par manque de budget, a été limitée entre autre parce que certains membres de l'ASGB n'en voient pas l'intérêt à moins de 8 jours avant l'intervention chirurgicale alors que les pratiques partout dans le monde vont dans l'autre sens et qu'il faut aussi informer le patient et respecter la Loi Qualité et la Loi sur les Droits du Patient. Cette demande de revalorisation, comme d'autres aussi, de la part des anesthésistes n'ont reçu que très peu de financement contrairement à ce qui est affirmé par l'ASGB. Je lis que les anesthésistes ont déjà reçu beaucoup de budgets et je m'en étonne. Il s'agit de combien précisément ? Sur quelques 100 Mio d'euros de sommes redistribuées quasi annuellement au départ de l'index et cela depuis quelques années - sauf une, il n'a pas été jugé nécessaire de soutenir la consultation préop, ni la revalorisation des petits codes, ni la permanence hospitalière etc. Il est par ailleurs étonnant de lire qu'il y a une certaine appropriation des demandes soutenues ou proposées par l'ABSYM-BVAS, comme la consultation minimale à 30 euros - oui c'est bien l'ABSYM qui a demandé cela. Nous sommes par ailleurs les premiers à avoir défendu le besoin de pouvoir réinvestir dans le budget des honoraires toutes les sous-utilisation, tout comme nous avons initié le combat pour renforcer au sein de la gouvernance la position des médecins et pour la protection des honoraires par la clarification des prélèvements sur les honoraires. Enfin, nous veillons à ne pas vider ni diminuer le budget des honoraires pour financer des activités non médicales qui devraient être financés autrement. Ce qui est souvent soutenu par les alliés de l'ASGB, ne va pas pas toujours dans ce sens et ils ont même été jusqu'à remettre en question les accords sur les quotas des numéros INAMI nord-sud. Pour ceux qui doutent de l'objectivité de mon analyse, je les prie d'aller examiner le revenu des anesthésistes au sud du pays que je connais bien et surtout chez ceux qui n'ont pas accès à des suppléments d'honoraires, au vu des contraintes qu'ils ont. Je ne parlerai pas du burn-out et des suicides dans ce secteur non plus ni de leur rôle, à peine valorisé, dans le cadre de la crise COVID. Quand on défend la consultation à 30 euros il faut avoir la décence de défendre des interventions, chirurgicales ou d'anesthésie, qui ne valent pas 50 euros ou qui n'amènent pas 100 euros pour une heure de travail. Sinon c'est quoi la Nomenclature au juste ? Une valeur ou un revenu global ? Attention au piège et n'oubliez pas la charge de travail et les contraintes. Sorry pour la réaction en Français. Je suis au stade où je suis supposé comprendre, commencer à parler mais step by step.

Gilbert BEJJANI

Men stelt dat er herwaardering is voor anesthesiologie honoraria. Kan men mij uitleggen waar dan juist ? Graag details want ik zie het niet !

Marc Van de Velde

Geachte collega Van de Velde

deze 3 nummers worden opgewaardeerd tot K51 wat een investering vergt van 7,4 mio.

201073: Gerangschikt in een categorie lager dan K 120 of N 200 of I 200 en hoger dan K 75 of N 125 of I 125 (€91) K45

201110: Gerangschikt in een categorie gelijk aan of lager dan K 75 of N 125 of I 125 en hoger dan K 24 of N 40 of I 40 (€60) K36

201132: Gerangschikt in een categorie gelijk aan of lager dan K 24 of N 40 of I 40 (€50) K30

Wij hebben dit voorstel op vraag van onze leden anesthesisten ingediend maar omdat er ook nog vele andere vragen en behoeften zijn vroegen we om dit te spreiden over 2 jaar.

We willen immers ook nog voldoende goodwill behouden om in een volgend akkoord een billijke vergoeding te vinden voor de permanentie van de MUG en voor een (optionele) intramurale permanentie voor anesthesie, te beginnen met de MIC.

Meerdere andere projecten die maandag werden goedgekeurd komen ook de anesthesisten ten goede (linkerhartoortje, radiofrequentie, intra-arteriële katheter, interventionele radiologie).

 

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

 

Goede avond,

Dank voor uw inspanningen.
Inzake toewijzing doelmatige zorg as er bij de voorgaande onderhandelingen een budget van 5 Mio € voorzien om de toezichten van de geriaters selectief te verhogen.
In de praktijk is dit nog niet gerealiseerd.

Zal dit in 2023 wel het geval zijn ?
Weet u waar dit dossier zich bevindt ?

Aangezien we in februari ek een algemene vergaderingen houden, verkreeg ik graag aanvullende correcte info indien u hierover beschikt.

Hertelijke dank

Michel Vandenbroucke
Voorzitter beroepsvereniging VBS-geriatrie
michel.vandenbroucke@emmaus.be

Michel Vandenbroucke

Geachte collega Vandenbroucke,

Zoals u weet vroegen we in het akkoord 2021 (punt 2.3.4) een opwaardering van het toezicht in de G-dienst via een verlenging van het hoogste nummer van dag 5 naar dag 6 voor een bedrag van 5 miljoen.

Ik begrijp uw frustratie dat dit nog steeds niet werd uitgevoerd, die van ons is er niet minder om.

Deze opwaardering kon niet gebeuren via een aanpassing van de sleutelletter (dat kan onmiddellijk) maar moest via KB. En de publicatie daarvan duurt gemakkelijk een jaar, in meerdere gevallen was het al zo goed als 2 jaar (herinner u de raadpleging kinderneurologie). Meestal blijft het dossier liggen bij de minister/staatssecretaris van Begroting.

We krijgen dan van de achterban soms het verwijt dat we ons woord niet houden maar eens het dossier met het ontwerp-KB het Riziv verlaten heeft hebben we er geen enkele impact meer op. We zijn niet vertegenwoordigd bij de minister van Begroting. Het enige wat we kunnen doen is ons beklag uiten in de NCAZ of in de medische pers en dat doen we op zeer geregelde tijdstippen.

In dit geval is het goede nieuws dat het KB nu voor ondertekening bij de Koning ligt. Het einde van de lange administratieve weg is dus in zicht.

Intussen vroegen we ook om de raadpleging geriatrie mee op te nemen in de lijst van de bijkomend op te waarderen verstrekkingen.

De aanpassingen aan de regelgeving voor het geriatrisch dagziekenhuis waar onze leden op aandringen wordt op andere fora besproken en zal nog wel wat tijd vergen.

Met collegiale groeten, het ASGB-bestuur

 

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
10 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.161

Politieke impasse over RIZIV-budget 2025, wat nu met akkoord 24-25?

 

Op 4 november 2024 is het Kartel (ASGB/GBO/MODES) de opzegprocedure van het akkoord 2024-2025 gestart. Waarom? Omdat de toekomst van het overlegmodel op het spel stond (en staat) door politiek getouwtrek, zie ook https://asgb.be/node/28921.

2024.164

Opiniestuk Dr. Brepoels: "Inefficiënties in ziekenhuizen zijn wél ons probleem"

 

De voorzitter specialisten van ASGB, Dr. Lieselot Brepoels, werd door De Specialist aan de tand gevoeld over uitspraken die gedaan zijn tijdens een debat georganiseerd door BVAS. 

Daar was namelijk te horen dat de inefficiënties van ziekenhuizen niet het probleem van de artsen zijn. 

"Hoewel ik begrijp waar de boodschap vandaan komt, vind ik dit een zeer problematische zienswijze. De ziekenhuisorganisatie en zijn (in)efficiënties is wel degelijk óók ons probleem, als artsen.", aldus Dr. Brepoels.

2024.163

Bericht aan de medische raden: enquête honorariumsupplementen en afdrachten

 

Wij ontvingen vragen over deze enquête (zie brief in de pdf als bijlage bij dit bericht) en of we al dan niet aanraden om deze in te vullen.

Het antwoord is simpel: het is een bonafide enquête, vertrekkende vanuit de NCPAZ na goedkeuring vanuit de artsensyndicaten, en met als doel een correct beeld te krijgen op de supplementen in de ziekenhuizen.

We kunnen niet pleiten dat supplementen essentieel zijn voor het voortbestaan en de investeringen in de ziekenhuizen, als we niet kunnen aantonen over welke bedragen het gaat. We zullen dit dus moeten illustreren.