Waarom ASGB/Kartel het akkoord nu nog niet opzegt

2023.001

 

De honorariasupplementen zijn nooit ons grote strijdpunt geweest. Bij de onderhandeling van een nationaal akkoord zijn voor het ASGB/Kartel de belangrijkste punten de herijking, de opwaardering van de intellectuele akten, de sociale bescherming en de potentiële winsten in doelmatigheid en kwaliteit van zorg. We zijn ook akkoord om goed onderbouwde dossiers voor innovatieve technische verstrekkingen te ondersteunen op voorwaarde dat die de voorgenoemde punten niet compromitteren.

Honorariasupplementen dekken vandaag echter een brede lading. Ze kunnen inderdaad dienen om sommige artsen een gemakkelijk verdiend extra inkomen te bezorgen maar ook, en meer en meer, voor de financiering van deficitaire prestaties (bv. tal van raadplegingen), initiatieven ter verbetering van de kwaliteit (bv. EPD), of van (nog) niet terugbetaalde prestaties (bv. sluiting linkerhartoortje, de publicatie van het KB kan nog 1 tot 2 jaar aanslepen).

We staan volledig achter het principe om financieel kwetsbare patiënten te ontzien, maar de collega’s van BVAS hebben zeker een punt betreffende de gestemde wet diverse bepalingen met het verbod op supplementen voor patiënten met verhoogde tegemoetkoming: hierover is weinig tot geen overleg geweest, in tegenstelling tot wat men zou mogen verwachten binnen een ‘gevestigd overlegmodel’. Daar hebben we trouwens zelf ook duidelijk over gecommuniceerd toen de wet werd gestemd, zie https://www.asgb.be/node/28470.

Waarom zegt het Kartel dan nu het akkoord niet mee op?

Wel, om 2 redenen: we wachten op de beloofde gesprekken over de uitvoeringsbesluiten én in geval van opzegging dreigen heel wat zaken verloren te gaan.

Ten eerste. Onze strategie is van bij het begin geweest om mee te wegen op de uitvoeringsbesluiten. Immers, de wet is gestemd, doch nog niet in uitvoering, aangezien de uitvoeringsbesluiten door middel van een KB nog moeten volgen. Er is ons beloofd door de minister om daarover mee te kunnen onderhandelen. We wachten deze belofte af: indien deze meest cruciale afspraak niet wordt gehonoreerd gaan ook wij verdere stappen zetten.

Onze analyse is ook dat – ondanks de gedeelde kritiek van niet gehoord te zijn – dit dossier door de overheid als onvoldoende valide zou kunnen worden beschouwd om het akkoord op te zeggen, net omdat                deze wet nog niet in uitvoering is en mogelijk in 2023 ook niet in uitvoering zal zijn. Wat mee onze keuze om niet op te zeggen, verklaart.

Ten tweede. Het bereikte budgettaire akkoord in december 2022 bevat voor ons vele goede zaken die door opzegging verloren dreigen te gaan. Om er maar enkele te noemen: opwaardering van de consultaties, opwaardering anesthesie, GMD startende huisartsen, meervoudige bezoeken in WZC, en sociaal statuut van de ASO’s en HAIO’s. Ook dat ligt uiteraard mee in de weegschaal om niet mee te stappen in het opzeggen van het akkoord.

 

Aan de andere kant: zo een akkoord is meer dan een vodje papier. Het is een contract tussen het artsencorps en de verzekeringsinstellingen dat door de voogdijminister en de voltallige regering werd goedgekeurd en gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad. Dat daarin eenzijdig wordt ingebroken is niet aanvaardbaar. Maar in gemeenschappelijk overleg kunnen er wat ons betreft eventueel wel wijzigingen worden in aangebracht. Wij kunnen de minister tegemoet komen om de echt financieel meest kwetsbare patiënten te ontzien op voorwaarde dat de aard van de supplementen en de doelgroep in de uitvoeringsbesluiten beter omschreven worden. Van onze kant wensen we dan een tegemoetkoming i.v.m. punt 2.8 van het akkoord. We willen meer bepaald dat alles wat we via doelmatige zorg kunnen besparen volledig, en vanaf 2024 niet slechts voor de helft, in de honoraria kan geherinvesteerd worden, naar analogie met wat de minister vorige week trots aankondigde i.v.m. de shift naar het dagziekenhuis. Verder willen we ook bijkomende middelen om het sociaal statuut van ASO en HAIO verder op te waarderen.

We zijn en blijven 100% voorstander om kwetsbare patiënten financieel te ontzien. Alleen moet dit gebalanceerd en in overleg gebeuren, zodat de financieel kwetsbaren ontzien worden en zodat voor gedeconventioneerde zorgverstrekkers de mogelijkheid blijft bestaan om bij de andere patiënten wel supplementen aan te rekenen. Anders is er geen conventie meer.

En transparantie van elke zorgfactuur. Zodat patiënten zien waar de eigen bijdragen naartoe gaan (en hoe noodzakelijk ze zijn om het systeem in stand te houden). Dat blijft ons stokpaardje.

Reacties

Er zijn heel wat valse financieel zwakkeren. Een heel aantal van mijn patiënten zijn zogezegd financieel zwak maar wonen wel luxueus, gaan meerdere keren per jaar op vakantie en rijden met dure auto’s. De overheid zou deze groep eerst beter moeten definiëren alvorens een onderscheid te maken. Anderzijds zijn er die met moeite rondkomen en niet tot de financieel zwakke gerekend worden. Zij krijgen het omnio statuut met de voordelen niet.

Erik Tack

Helemaal akkoord, waar is de tijd dat WIGW echt bestonden .. de weduwen, invaliden, gepensioneerden en werklozen. Ondertussen zijn die mensen allemaal verbannen uit het statuut en komt de OMNIO naar voor, voor iedereen die wil genieten van de sociale zekerheid zonder er ooit toe bijgedragen te hebben !! We zitten al aan ongeveer 30% ‘omnio’ …

Jef Jonckheere

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
9 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.057

Nieuwe interpretatieregels RIZIV over immunisatieperiode

 

Op 17 april 2024 zijn drie interpretatieregels gepubliceerd over de zgn. immunisatieperiode.

De bedoeling is dat die steeds 5 dagen zou bedragen.

Daarom worden twee interpretatieregels geschrapt vanaf 1 mei 2024: 

  • * één i.v.m. het dermatologisch verband voor uitgebreide letsels
  • * één i.v.m. tandextracties en/of conserverende tandverzorging onder algemene anesthesie

 

Daarnaast wordt er een nieuwe interpretatieregel (nr. 7) toegevoegd voor art. 25 – toezichtshonorarium. 

2024.056

Huisbezoek WZC anders en beter vergoed vanaf 1 juni 2024

 

Op 11 juni 2024 werden drie KB’s gepubliceerd die in aangepaste nomenclatuur voorzien voor bezoeken door een huisarts in een WZC

Zij zijn de vrucht van heel wat werk in de NCAZ en de TGR en treden in voege op 1 juni 2024.

Er wordt een nieuw nomenclatuurnummer in het leven geroepen, specifiek voor een bezoek aan een WZC: 106610. 

Het ereloon ervoor zal € 45,81 bedragen (een verhoging met 25%).

2024.055

Update van art. 11 nomenclatuur (algemene speciale verstrekkingen)

 

Op 11 april 2024 is een KB gepubliceerd i.v.m de nomenclatuur van artikel 11 (algemene speciale verstrekkingen).

Het gaat in hoofdzaak om teksttoilet.

Hierna vindt u de integrale tekst van het nieuwe KB dat in voege treedt op 1 juni 2024. In de pdf als bijlage vindt u de voorbereidende nota van de TGR.