De afficheringswet: toch niet alle tarieven tegen het raam hangen, zeker?

2023.072

 

Een wet van 27 oktober 2021 heeft een bijkomende verplichting voor artsen (en andere zorgverleners) toegevoegd aan art. 73 van de GVU-wet. Ook al dateert deze wet al van 2021, ze is nog niet in voege, want dat zal pas het geval zijn van zodra er voor de betrokken categorie van zorgverleners een officieel affichemodel ingevoerd wordt, op voorstel van het Verzekeringscomité van het RIZIV. Dat laatste is nog niet gebeurd maar op de NCAZ van maandag jl. ,27 maart 2023,  werd er wel al flink over gedebatteerd.

Vooreerst willen we even situeren wat de nieuwe verplichting precies zal inhouden:

         * infomeren over de tarieven die u aanrekent voor de voor uw discipline meest gangbare verstrekkingen

          * Opsplitsing totaalbedrag in verschillende delen, met name de verzekeringstegemoetkoming, het persoonlijk aandeel en    indien van toepassing het maximale bedrag van het gehanteerde supplement

           * De informatie moet minimaal bestaan uit een duidelijke en leesbare affichering, desgevallend eveneens via online-kanalen

ASGB/Kartel is sterk voorstander van het principe dat er meer transparantie moet komen over de tarieven en meer bepaald de supplementen die gevraagd worden. Meer nog, wij vinden al langer dat die laatste beter in centen dan in procenten zouden uitgedrukt worden.

Meer transparantie is evenwel één ding, meer administratieve rompslomp is daarentegen iets heel anders, dat kunnen we missen als kiespijn. Daarom zullen wij aandringen op de volgende punten.

            * Het mag niet de bedoeling zijn dat we als artsen een ellenlange lijst moeten opstellen (die we dan ook nog eens bij elke indexatie of tariefwijziging) moeten updaten. De wet zelf spreekt van de ‘meest gangbare’ verstrekkingen, dus dat impliceert al een beperking. En wie zou er beter over dat ‘al dan niet gangbare’ kunnen beslissen dan de artsen zelf?

              * Art. 73 van de GVU-wet bevat al langer de mogelijkheid dat de afficheringsverplichting (inzake het conventiestatuut) in bv. een ziekenhuis ‘op een gemeenschappelijke en gecentraliseerde manier’ kan gebeuren. We gaan ervan uit dat dit ook voor de nieuwe verplichting zal volstaan.

               * We stellen ook het prioritaire karakter van de ‘klassieke’ papieren affichering in vraag. Is dat nog wel van deze tijd en kan dit niet even goed via bv. een QR-code op de smartphone?

 

We wensen dus een pragmatische toepassing van deze wet zodat het werkbaar blijft voor de artsen en de geest – nl. transparantie voor de patiënt – bewaard blijft.

 

 

 

 

 

 

Reacties

Geachte, er zijn nog TE veel mensen die niet weg kunnen met de smartphone. Heb aub ook een beetje 'empathie' met die mensen.
JP Sansen, tandarts

JP Sansen

Er zijn er ook die niet liever dan kritiek spuien op alles en nog wat doordat ze gefrustreerd zijn omwille van hun kritische blik op het hedendaagse leven...zoals JP SANSEN.... heeft teveel empathie met smartphone en boze mailtjes sturen. Maar face to face kruipt hij in zijn schelp.

Lekta Minol

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
15 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.161

Politieke impasse over RIZIV-budget 2025, wat nu met akkoord 24-25?

 

Op 4 november 2024 is het Kartel (ASGB/GBO/MODES) de opzegprocedure van het akkoord 2024-2025 gestart. Waarom? Omdat de toekomst van het overlegmodel op het spel stond (en staat) door politiek getouwtrek, zie ook https://asgb.be/node/28921.

2024.163

Bericht aan de medische raden: enquête honorariumsupplementen en afdrachten

 

Wij ontvingen vragen over deze enquête (zie brief in de pdf als bijlage bij dit bericht) en of we al dan niet aanraden om deze in te vullen.

Het antwoord is simpel: het is een bonafide enquête, vertrekkende vanuit de NCPAZ na goedkeuring vanuit de artsensyndicaten, en met als doel een correct beeld te krijgen op de supplementen in de ziekenhuizen.

We kunnen niet pleiten dat supplementen essentieel zijn voor het voortbestaan en de investeringen in de ziekenhuizen, als we niet kunnen aantonen over welke bedragen het gaat. We zullen dit dus moeten illustreren.

2024.162

Vanaf 2025 HPV-test als primaire screeningtest voor opsporen baarmoederhalskanker

 

Op 22 november 2024 werden drie KB’s gepubliceerd met de bedoeling om de HPV-test vanaf 1 januari 2025 als primaire screeningtest te introduceren voor de opsporing van baarmoederhalskanker. 

Tot op heden gebeurt die opsporing nog door cytologisch onderzoek van een cervicaal uitstrijkpreparaat en wordt de HPV-test slechts terugbetaald na een afwijkend cytologieresultaat.

Dankzij de drie nieuwe KB’s wordt de nomenclatuur aangepast met ingang van 1 januari 2025.

Als bijlage bij dit bericht vindt u twee documenten: