ASGB/Kartel: wat we nog willen realiseren

2023.112

 

ASGB/Kartel is altijd al het syndicaat geweest dat staat voor inhoud en het realiseren van zijn programma. Om dat proefondervindelijk te kunnen vaststellen, verwijzen we graag nog eens naar deze webpagina: https://hetkartel.be/onze-realisaties/.

Wij willen deze weg ook blijven bewandelen in de nabije en verdere toekomst.

Daarom geven we u hierna graag - in alle transparantie - een (niet-exhaustieve) lijst van te realiseren punten waar wij ons de komende tijd willen op richten.

 

Algemeen

-Verdere stappen in de herijking met verschuivingen van technische naar intellectuele prestaties. De weg is ingeslagen maar het mag altijd sneller. In de pas opgestarte werkgroep ‘hervorming van nomenclatuur van de raadplegingen’ kan al een eerste steen gelegd worden.

Budgettaire ernst. Overheidsmiddelen gericht en gebudgetteerd besteden, geen zotternijen zoals halve projecten, extra middenkaders, consultants, managers etc. financieren.

- Verdere opwaardering van alle raadplegingshonoraria met verplicht verslag rechtstreeks gericht aan de huisarts en publicatie op de hub

- Bewaken van de inhoudelijke en budgettaire ontsporing van de transversale projecten

- Volledige herinvestering in de eigen sector van de via appropriate care vrijgekomen middelen

 

Voor artsen in opleiding

Verdere opwaardering van het Riziv sociaal statuut voor ASO en HAIO waarvoor bijkomend nog  ongeveer 15  miljoen vereist is.   

- De collectieve overeenkomst voor ASO uitbreiden tot ‘residenten’, ‘fellows’, AGNIO’s.                                                                                                                                                                             

- Herdefiniëring van de rol van de coördinerend stagemeester en aangepaste financiering

- We ondersteunen de hervorming van de huidige MaNaMa en zijn voorstander van een interuniversitaire opleiding

- We ondersteunen de vraag naar een gecentraliseerde kwaliteitscontrole van de stageplaatsen: universitair en niet-universitair.

Aanpassing van de subquota is dringend aan de orde

 

Voor huisartsen

- Definiëren van de rol van huisarts plus dringend regelen van vergoeding voor de huisarts in het medisch-farmacologisch consult (dus niet alleen voor de apothekers)

- Een coherente regeling voor de meervoudige bezoeken in woonzorgcentra

- Verdere uitwerking van de geïntegreerde praktijkpremie op een modernere leest

-Uitwerking van praktijkondersteuning voor alle huisartsen, ook buiten de New Deal

- De overheid blijven wijzen op de noodzaak van een snellere uitrol van een optimaal functionerende 1733

- Wachtposten financieel en organisatorisch ondersteunen waarbij de functionele samenwerkingsverbanden met voldoende flexibiliteit tot stand moeten kunnen komen

 

Voor specialisten

Hervorming ziekenhuisfinanciering:

Hier weerhouden we 2 pijlers die onlosmakelijk verbonden zijn: opsplitsen honoraria in intellectueel deel (voor arts) en kostendeel (in cogovernance)

* Op het intellectueel deel kan voor ons geen sprake zijn van additionele afdrachten, dat gaan we streng bewaken.

* We legden als eerste cogovernance op de onderhandelingstafel en werkten als eerste een uitgebreid en concreet voorstel uit. De onderhandelingen zijn lopende. Cruciaal voor ons is het verankeren van cogovernance op dienstniveau, niveau medische raad en niveau raad van bestuur.

Ereloonsupplementen:

Deze blijven voor ons een noodzakelijk element in een gezonde financiering van ons zorgsysteem. We willen volgende zaken realiseren: transparantie in terminologie, transparantie op factuur voor patiënt (in euro’s), transparantie in en harmoniseren van maximumpercentages.

Hervorming nomenclatuur:

Sinds jaar en dag is een eerlijkere nomenclatuur ons strijdpunt. De onderhandelingen zijn lopende en het zal zaak zijn om de volledige oefening geharmoniseerd, duurzaam en billijk te doen landen. We gaan ons niet laten opjagen door de minister en het kabinet, maar wel rustig verder werken aan een evenwichtige hervorming die jaren kan mee gaan.

Uitwerken centralisatie hoofdhals en pelviene tumoren, met transparantie in criteria als onze leidraad. Andere tumortypes kunnen komende jaren ook op de hervormingsagenda komen.

Verschuiven van middelen richting de geestelijke gezondheidszorg.

Andere:

- Correcte vergoeding voor nieuwe permanenties, o.a. anesthesie, pediatrie en eindelijk een vergoeding voor de MUG-permanentie

- Opwaardering permanenties intensieve zorg en spoedgevallen

- Verdere opwaardering van de toezichthonoraria eventueel in functie van pathologiezwaarte en met kwaliteitsvereisten

- Herziening geriatrisch daghospitaal

- Nomenclatuur voor intake en opvolging van somatische zorg bij patiënten opgenomen in de A-dienst van een algemeen ziekenhuis, analoog aan wat nu voorzien is voor de psychiatrische ziekenhuizen

- Differentiatie van de A-honoraria ambulant vs. gehospitaliseerd

- Billijke vergoeding voor de noodzakelijke permanenties met kwaliteitscriteria (bv. MUG, anesthesie)

- Uitwerken multidisciplinair consult bij preterminale nierinsufficiëntie

- Opwaardering toezichthonoraria in D en G

- Uitrol somatische zorg in de psychiatrie naar de algemene ziekenhuizen

- Liaisonfunctie psychiatrie

- Deelname van de pediater aan het multidisciplinair consult voor eetstoornissen op de K-dienst

- Toeslag voor de infectioloog op het raadplegingshonorarium

- Adviesfunctie voor de medisch microbioloog

- Herinvoering van een verstrekking voor intra-arteriële katheter

 

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
CAPTCHA
2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.
2024.161

Politieke impasse over RIZIV-budget 2025, wat nu met akkoord 24-25?

 

Op 4 november 2024 is het Kartel (ASGB/GBO/MODES) de opzegprocedure van het akkoord 2024-2025 gestart. Waarom? Omdat de toekomst van het overlegmodel op het spel stond (en staat) door politiek getouwtrek, zie ook https://asgb.be/node/28921.

2024.163

Bericht aan de medische raden: enquête honorariumsupplementen en afdrachten

 

Wij ontvingen vragen over deze enquête (zie brief in de pdf als bijlage bij dit bericht) en of we al dan niet aanraden om deze in te vullen.

Het antwoord is simpel: het is een bonafide enquête, vertrekkende vanuit de NCPAZ na goedkeuring vanuit de artsensyndicaten, en met als doel een correct beeld te krijgen op de supplementen in de ziekenhuizen.

We kunnen niet pleiten dat supplementen essentieel zijn voor het voortbestaan en de investeringen in de ziekenhuizen, als we niet kunnen aantonen over welke bedragen het gaat. We zullen dit dus moeten illustreren.

2024.162

Vanaf 2025 HPV-test als primaire screeningtest voor opsporen baarmoederhalskanker

 

Op 22 november 2024 werden drie KB’s gepubliceerd met de bedoeling om de HPV-test vanaf 1 januari 2025 als primaire screeningtest te introduceren voor de opsporing van baarmoederhalskanker. 

Tot op heden gebeurt die opsporing nog door cytologisch onderzoek van een cervicaal uitstrijkpreparaat en wordt de HPV-test slechts terugbetaald na een afwijkend cytologieresultaat.

Dankzij de drie nieuwe KB’s wordt de nomenclatuur aangepast met ingang van 1 januari 2025.

Als bijlage bij dit bericht vindt u twee documenten: