Archief
![Icoon thema staatsblad](/sites/default/files/styles/thumb_mobile/public/2020-11/asgb_net0005.png?itok=50qQBL2h)
Delegatie van Verpleegkundige taken aan niet-verplegend personeel tijdelijk toegestaan
Op 6 november 2020 is een wet gepubliceerd om een eventueel tekort aan verplegend personeel tijdens de duur van COVID-crisis op te vangen. Deze wet laat toe dat verpleegkundige taken uitgeoefend worden door personen die daar wettelijk (nog) niet voor bevoegd zijn. Denk bv. aan studenten verpleegkunde.
De voorwaarden van deze taakdelegatie worden strikt omschreven en niet alle taken kunnen gedelegeerd worden.
De wet treedt automatisch buiten werking op 1 april 2021, tenzij ze daarna bij KB nog verlengd zou worden (voor max. 6 maanden).
![Icoon thema financiering](/sites/default/files/styles/thumb_mobile/public/2020-11/asgb_net0004.png?itok=09S-JPVi)
Aanvraagtermijn voor praktijkpremie huisartsen verlengd
Huisartsen moesten in principe hun geïntegreerde praktijkpremie van 2019 aanvragen vóór 31 oktober jl. Omdat de praktijken de voorbije weken overstelpt werden met COVID- en ander werk, zou die aanvraag door de mazen van het net geglipt kunnen zijn. Het RIZIV toont daar begrip voor en heeft de aanvraagprocedure terug opengesteld tot 31 december 2020.
Wie zijn aanvraag nog niet gedaan zou hebben, kan dat dus alsnog doen.
![Icoon thema staatsblad](/sites/default/files/styles/thumb_mobile/public/2020-11/asgb_net0005.png?itok=50qQBL2h)
Nieuwe interpretatieregels over nomenclatuur orthopedie
In het Staatsblad van 9 november 2020 zijn twee interpretatieregels gepubliceerd betreffende de lijst van verstrekkingen van vergoedbare implantaten en invasieve medische hulpmiddelen.
Deze regels hebben uitwerking sinds 1 augustus 2020.
Als bijlage vindt u de volledige inhoud van het Staatsbladbericht.
![Icoon thema staatsblad](/sites/default/files/styles/thumb_mobile/public/2020-11/asgb_net0005.png?itok=50qQBL2h)
Klinisch biologen: aanpassing van de onderaannemingsregels inzake COVID-testen
Op 4 november 2020 is een KB gepubliceerd in het Staatsblad dat art. 66§4 van het KB nr. 20 schrapt.
- In dat art. 66§4 stond dat als een labo stalen doorstuurde naar een ander labo, dit laatste labo in moest staan voor de administratieve opvolging t.a.v. het Riziv (o.a. aanrekenen aan de ziekteverzekering en aanvraagformulieren bewaren).
Gratis beschermingsmateriaal voor 'nieuwe' artsen
De FOD Volksgezondheid deelt ons mee dat zij een voorraad beschermingsmateriaal (handschoenen, schorten, maskers, …) zullen verdelen onder ‘nieuwe’ ambulante zorgverleners.
Met ‘nieuw’ bedoelen zij:
- Huisartsen en artsen-specialisten die afgestudeerd zijn in 2020
of
- Kandidaat-huisartsen die in juli 2020 aan hun stageplan begonnen zijn
Let wel, deze voorraadverstrekking geldt enkel voor wie actief is in de ambulante zorg, dus niet voor wie in een zorginstelling actief is.
Griepvaccinatie: nieuwe richtlijnen van de overheid
Prioriteit voor doelgroepen van categorie A
Op 29/10/2020 heeft de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid (ICV) beslist om met onmiddellijke ingang absolute prioriteit te geven aan de vaccinatie van de risicodoelgroepen van categorie A, zoals gedefinieerd door de Hoge Gezondheidsraad:
Groep 1: personen met een risico op complicaties:
![Icoon vergadering/medicomut](/sites/default/files/styles/thumb_mobile/public/2020-11/vergadering.jpg?itok=M0uORLTR)
Dringende oproep: kandidaat-artsen voor Federale Raad voor verpleegkundigen
De mandaten van de leden van de Federale Raad voor verpleegkundigen zijn verstreken. ASGB/Kartel kan opnieuw kandidaten voordragen.
Bij deze de vraag wie van onze leden hierin geïnteresseerd is.
Modaliteiten:
- De vergaderingen vinden plaats op de tweede dinsdag van de maand, overdag van 14u-17u
- Het aantal vergaderingen op een jaar is: 1 vergadering per 2 maanden en geen vergaderingen in juli of augustus.
Bij interesse kunt u het secretariaat contacteren op info@asgb.be
Afnemen van COVID-testen: uitbreiding van bevoegde beroepsgroepen
Er komt een wet aan die een grotere afnamecapaciteit mogelijk moet maken.
![coronascrabble](/sites/default/files/2020-03/0299F85F-7571-4CA2-A4BD-4AC5A9BC81C7_1_201_a.jpeg)
Maatregelen om de administratieve overlast bij huisartsen te verminderen.
De Covid-crisis bracht een extra pak administratieve taken mee voor de huisartsen. Vanaf 3 november wordt een aantal maatregelen van toepassing, die moeten zorgen voor een verlichting van de administratieve last.
Patiëntentransfers in COVID-tijden: hoofdartsen krijgen meer gezag
Er komt een wet aan die de hoofdartsen tijdens de COVID-crisis het gezag verleent om transfers van patiënten naar een ander ziekenhuis steeds doorgang te laten vinden om plaats te maken voor andere, ziekere patiënten.